- W tym roku w Ingolstadt zacznie działać Audi Traffic Light Information
- Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju Smart City: „Klienci Audi będą poruszać się pewniej. Ruch uliczny będzie płynniejszy.“
- Rekomendacja prędkości GLOSA zwiększy szanse na „zieloną falę”
Ingolstadt, 16 maja
2019 r. Audi wprowadza w Europie usługę informacji o ruchu drogowym V2I (ang.
Vehicle-to-Infrastructure-Service) pod nazwą Traffic Light Information. Jej
celem będzie przekazywanie kierującemu pojazdem informacji
o sygnalizacji świetlnej. Od lipca usługa zacznie działać w bawarskim Ingolstadt. W ramach projektu, Audi skomunikuje z
sygnalizacją świetlną dziewięć najnowszych modeli spod znaku czterech
pierścieni. W kolejnych europejskich miastach usługa ta będzie wdrażana począwszy
od 2020 roku. Samochody mają poruszać się po mieście płynniej, korzystając z
„zielonej fali”. Kierowcy Audi, dzięki informacjom z kokpitu, będą widzieć z
jaką prędkością dotrą do kolejnego zielonego światła. Jeśli nie będzie to
możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik będzie
odliczał czas do kolejnej „zielonej fali”. Jazda po mieście stanie się w ten
sposób bardziej płynna. W USA klienci marki
z czterema pierścieniami w logo korzystają z tego udogodnienia już od końca
2016 roku. Audi to pierwszy na świecie producent stwarzający możliwości
komunikacji seryjnie produkowanych modeli
z sygnalizacją świetlną w miastach.
„Ciągłe ruszanie i zatrzymywanie irytuje kierowców,
natomiast każdy użytkownik cieszy się z „zielonej fali”, choć niestety zbyt
rzadko udaje się nam z niej skorzystać. Dzięki usłudze informacji o ruchu drogowym
Traffic Light Information, kierowca może poruszać się pewniej: jedzie
efektywniej i bardziej zrelaksowany, bo już wie,
i to kilkaset metrów przed sygnalizacją, czy dojedzie do niej na czas by złapać
zielone światło” – mówi Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju aplikacji,
usług skomunikowania i Smart City w Audi. „W przyszłości, anonimowe dane z
naszych samochodów mogą pomóc w jeszcze lepszej koordynacji sygnalizacji
świetlnej
w miastach i tym samym przyczynią się do optymalizacji ruchu ulicznego.”
W USA, klienci Audi już od dwóch lat korzystają z
funkcji „Time-to-Green”. Jeśli kierowca
dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, to specjalny licznik
umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up
display, obliczy czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa
obecnie działa na ponad pięciu tysiącach skrzyżowań w USA, w tym w miastach
takich jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton.
Tylko
w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych
jest blisko tysiąc skrzyżowań.
Od lutego tego roku, Audi oferuje w Ameryce Północnej
kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas „zielonej fali”. GLOSA (z ang. Green Light
Optimized Speed Advisory) pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i
przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji
świetlnej na zielonym świetle. By móc rozpocząć prace wdrożeniowe
w wybranych modelach Audi, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane wyłącznie
w mieście Ingolstadt. Prace obejmą wszystkie modele e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3,
Q7 i Q8 produkowane od połowy lipca (rocznik modelowy 2020). Warunkiem jest
posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcji opcjonalnego
rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.
Dlaczego funkcja dostępna będzie w Europie dwa lata później niż w USA?
„Wymagania względem jej wprowadzenia do produkcji
seryjnej są na naszym kontynencie znacznie wyższe niż w Stanach Zjednoczonych.
W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone.
W Europie natomiast, infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób
zdecentralizowany,
z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych” – objaśnia Hainzlmaier. „To,
jak szybko miasta będą podłączane do tej sieci, zależy przede wszystkim od
tego, czy powstaną standardy danych i interfejsy oraz czy miasta dokonają cyfryzacji
urządzeń sygnalizacyjnych.”
Przy tym projekcie Audi współpracuje z firmą Traffic
Technology Services (TTS). TTS przetwarza „surowe dane” pozyskiwane z miejskich
centrów zarządzania ruchem
i przesyła je na serwery Audi. Stąd dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu
informacja dociera do samochodu. Audi pracuje nad dostępnością informacji
o sygnalizacji świetlnej w kolejnych miastach w Niemczech, Europie, Kanadzie i
USA. We wschodniochińskim, milionowym mieście Wuxi, marka Audi wraz z
partnerami, w ramach projektu rozwojowego również testują skomunikowanie
samochodów
i systemów sygnalizacji.
W przyszłości klienci Audi mogliby też korzystać z innych funkcji, o ile np. „zielone fale“ zostałyby uwzględnione w optymalnym prowadzeniu do celu przez nawigację. Można sobie również wyobrazić, że modele Audi e-tron, podczas dojazdu do czerwonych świateł będą efektywnie wykorzystywać energię hamowania w celu naładowania akumulatorów. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (pACC), samochody mogłyby nawet hamować automatycznie na czerwonych światłach.
W dłuższej perspektywie skorzystałby na tym miejski ruch uliczny. Gdyby samochody anonimowo wysyłały na przykład dane do miasta, to sygnalizacja mogłaby reagować w elastyczny sposób. Każdy kierowca samochodu zna taką sytuację: stoimy wieczorem na czerwonym świetle – a jak okiem sięgnąć nie ma żadnego innego pojazdu. Skomunikowana sygnalizacja świetlna mogłaby reagować zależnie od potrzeb. Prace rozwojowe prowadzone przez Audi nad usługą Traffic Light Information, w przyszłości przyniosą korzyści również klientom innych marek. Jest to dobra wiadomość dla miast, które chcąc efektywnie zarządzać ruchem ulicznym.
W przyszłości, rozwiązania techniczne typu V2I, takie jak
Traffic Light Information, wesprą autonomiczną jazdę. „Miasto stanowi jedno z
bardziej złożonych środowisk,
w którym potencjalnie funkcjonował będzie samochód autonomiczny. Niezależnie od
warunków – czy to deszcz, czy śnieg – pojazd w każdej chwili powinien się
doskonale orientować w otoczeniu. Tutaj wymiana danych z infrastrukturą uliczną
może mieć bardzo duże znaczenie” – mówi Hainzlmaier.
Grupa Audi, skupiająca marki Audi, Ducati i Lamborghini, jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium. Produkty koncernu obecne są na rynkach ponad stu krajów całego świata, a produkcja odbywa się w 18 fabrykach w 13 państwach. Spółkami należącymi w 100% do Audi AG są: Audi Sport GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese/Włochy) oraz Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/Włochy).
W roku 2018, Grupa AUDI AG
dostarczyła do klientów około 1 mln 812 tys. pojazdów marki Audi, 5750
sportowych samochodów Lamborghini i około 53 004 motocykle marki Ducati.
W roku finansowym 2017, AUDI AG osiągnęło przychody w wysokości 60,1 miliarda
euro, a zysk operacyjny wyniósł 5,1 miliarda euro. Obecnie, na całym świecie
koncern zatrudnia około 90 tysięcy osób, z czego ponad 60 tysięcy zatrudnionych
jest w Niemczech. Audi koncentruje swe działania na nowych produktach i
zrównoważonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość
mobilności.