Koncern prezentuje swoje możliwości w pracy dla sektora motoryzacji i zapowiada inwestycje w jednym ze swoich europejskich zakładów. W końcu maja podpisano list intencyjny w sprawie budowy nowego zakładu w Indiach, wraz z jedną z tamtejszych firm stalowych.
Szeroko pojęta branża motoryzacyjna jest jednym z największych odbiorców stali, a dobre perspektywy rynku motoryzacyjnego na świecie jeszcze zwiększają jej atrakcyjność. ArcelorMittal zorganizował w Londynie spotkanie dla inwestorów zainteresowanych głównie segmentem automotive, na którym chce pokazać swoje możliwości współpracy z tym sektorem.
W ramach przejścia do gospodarki niskoemisyjnej nasi klienci z sektora motoryzacyjnego są zobowiązani do poprawy wydajności aut i redukcji emisji spalin. Niektórzy producenci innych materiałów starali się skorzystać z tej zmiany i kwestionowali zdolność stali do wspierania wymaganej oszczędności wagi. Rzeczywistość jest zupełnie inna. Nasz dział R&D bardzo ściśle współpracuje z klientami w celu opracowania wyrobów stalowych, które mogą spełnić wymagania w zakresie opłacalności i małej uciążliwości dla środowiska. Będziemy nadal inwestować w innowacyjne stale samochodowe i jesteśmy przekonani, że stal pozostanie materiałem z wyboru dla sektora motoryzacyjnego. – powiedział Brian Aranha, szef globalnego działu automotive w ArcelorMittal.
Przy okazji koncern poinformował o inwestycji w kolejne przedsięwzięcie dla tego sektora – w zakładzie w hiszpańskim Sagunto powstanie linia do produkcji stali Usibor z aluminiowo – krzemową powłoką Alusi. Będzie to czwarty zakład w Europie produkujący stal Usibor Alusi. Budowa ma ruszyć latem, a pierwsze produkty mają trafić na rynek w czwartym kwartale roku. Koszt przewidziano na 9 mln euro. Według informacji koncernu to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku motoryzacyjnego południa Europy.
ArcelorMittal stara się także o udział w rynku Indii, który do roku 2020 ma się podwoić z 3,5 mln do 7 mln samochodów. Indie są także jednym z największych producentów. W kwietniu tego roku wyprodukowano tam łącznie 1,91 mln pojazdów – samochodów osobowych i dostawczych, trzykołowców oraz jednośladów.
Podpisane z firmą Steel Authority of India Limited (SAIL) porozumienie zakłada stworzenie joint venture i budowę zakładu produkującego stal dla motoryzacji, obejmującego m.in. walcownię zimną. Spółka ma działać na podobnych zasadach jak chińska Vama – joint venture ArcelorMittal i firmy Hunan Valin. – Sektor motoryzacyjny jest bardzo ważnym, strategicznym rynkiem dla ArcelorMittal. Tworzenie dedykowanego motoryzacji zakładu produkcyjnego w Indiach, jednym z najszybciej rozwijających się rynków samochodowych na świecie to naturalny krok w naszej globalnej strategii – powiedział Lakshmi N. Mittal, prezes ArcelorMittal.
Dla SAIL ta umowa jest tym ważniejsza, że firma jest w końcowym etapie procesu modernizacyjnego, który ma jej zapewnić po pierwsze skok jakościowa, a po drugie zwiększenie zdolności produkcyjnych z 14 mln ton płynnej stali do 23,5 mln ton rocznie. Plany firmy zakładają dalsze powiększanie mocy do 50 mln ton w roku 2025.
AUTOR: WNP.PL (PIOTR MYSZOR)