BMW Group wkracza na ścieżkę przewodnictwa w zakresie kształtowania indywidualnej mobilności w segmencie premium. Prace badawcze i rozwojowe prowadzone od 2007 roku w ramach projektu „BMW i” dały podwaliny dla rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, ukształtowanych w dużej mierze przez zmiany środowiskowe, ekonomiczne i społeczne zachodzące na całym świecie.
W rezultacie BMW Group prezentuje zintegrowane podejście nakierowane na osiągnięcie odpowiedniej równowagi pomiędzy indywidualnymi potrzebami a przyszłymi wymaganiami dotyczącymi globalnej mobilności, którego kwintesencją jest nowa marka „BMW i”. Celem „BMW i” jest tworzenie innowacyjnych pojazdów i usług mobilnych o charakterze premium z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Ta wizja już wkrótce stanie się rzeczywistością: BMW i3, czyli pierwszy seryjnie produkowany model nowej marki, zaoferuje klientom zeroemisyjną mobilność w postaci auta segmentu premium.
BMW i3 to pierwszy na świecie samochód segmentu premium zaprojektowany od podstaw z myślą o współpracy z elektrycznym układem napędowym. Rezultatem tego podejścia jest typowa dla BMW przyjemność z jazdy w najczystszej postaci, osiągana przy zerowej emisji spalin i wyzwalająca niezrównane emocje, jakich nie sposób doświadczyć w żadnym innym samochodzie elektrycznym.
Podobnie jak unikatowa architektura pojazdu zbudowana w oparciu o architekturę LifeDrive oraz klatkę kabiny pasażerskiej wykonaną z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), także silnik elektryczny, system układów elektronicznych oraz akumulator litowo-jonowy o wysokim napięciu zostały opracowane i wyprodukowane niezależnie przez BMW Group w ramach programu BMW eDrive.
Wszystko to sprawia, że typowa dla BMW czysta przyjemność z jazdy stanowi centralną część charakteru pierwszego elektrycznego pojazdu marki „BMW i”. Znaczącą rolę odgrywają również systemy wspomagające kierowcę i usługi mobilne z zakresu BMW ConnectedDrive i 360° Electric, zaprojektowane specjalnie dla BMW i3.
Architektura LifeDrive i technologia BMW eDrive
Typowa dla BMW przyjemność z jazdy modelem BMW i3 to zasługa zastosowania dopracowanej koncepcji polegającej na stworzeniu pojazdu miejskiego wyróżniającego się odpowiednim balansem pomiędzy masą własną, osiągami i zasięgiem. Kluczowymi elementami są w tym przypadku architektura LifeDrive i technologia eDrive.
Zastosowanie klatki kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP) pozwoliło na zniwelowanie dodatkowych kilogramów w postaci akumulatora litowo-jonowego, natomiast umieszczenie zestawu akumulatorów nisko w centralnym miejscu konstrukcji przyczyniło się do uzyskania idealnego rozkładu masy wynoszącego 50:50.
Co więcej, silnik elektryczny zamontowany w pobliżu tylnej osi napędowej oferuje charakterystykę osiągów niespotykaną w systemach napędowych tego typu, jak również niezrównaną trakcję. Wszystko to sprawia, że BMW i3 cechuje się doskonałą zwrotnością wymaganą podczas jazdy w warunkach miejskich.
Błyskawiczne przekazywanie mocy przez silnik elektryczny, wraz ze sztywno zestrojonym zawieszeniem, precyzyjnym układem kierowniczym i bardzo małym promieniem skrętu (9,86 metra) pozwala doświadczyć charakterystycznej dla BMW elektrycznej mobilności.
Silnik elektryczny generuje moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Jednostka waży zaledwie 50 kilogramów, odznaczając się jednocześnie niezrównaną w świecie elektrycznej mobilności gęstością mocy i elastycznością.
Specyficzna konstrukcja elektrycznego silnika synchronicznego, opracowanego specjalnie dla BMW i3, pozwala zachować liniowy przyrost mocy aż do najwyższych prędkości obrotowych. W efekcie BMW i3 przyspiesza według danych fabrycznych od 0 do 60 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, natomiast sprint od 0 do 100 km/h zajmuje około 7,2 sekundy.
Koncepcja sterowania modelem BMW i3 za pomocą jednego pedału, opracowana przez inżynierów systemów napędowych BMW Group, zapewnia kierowcy mocne doznania z jazdy. Tryb odzyskiwania energii zostaje aktywowany w momencie zdjęcia przez prowadzącego nogi z pedału przyspieszenia. Silnik elektryczny przełącza się wówczas z trybu napędowego w tryb generatora, przekazując moc do akumulatora litowo-jonowego. Jednocześnie układ generuje swoistą siłę hamowania, którą można precyzyjnie dozować.
Praca układu odzyskiwania energii zależy od prędkości jazdy samochodu, co oznacza, że przy wyższej prędkości pojazd „jedzie na luzie” osiągając maksymalną wydajność, natomiast przy niższych prędkościach generuje wysoką siłę hamowania.
Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie około 130-160 kilometrów w warunkach codziennej eksploatacji. Zasięg BMW i3 wzrasta o około 20 kilometrów w trybie jazdy Eco Pro i o kolejne 20 kilometrów w trybie Eco Pro+.
BMW i3 jest również dostępne z silnikiem zwiększającym całkowity zasięg auta (Range Extender), który utrzymuje podczas jazdy poziom naładowania akumulatora litowo-jonowego na stałym poziomie, gdy ten spadnie poniżej ustalonej wartości.
Jednostką pełniącą rolę Range Extendera jest dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 650 cm3 i mocy 34 KM, zamontowany bezpośrednio przy silniku elektrycznym powyżej tylnej osi.
Dodatkowy silnik zwiększa maksymalny zasięg pojazdu w codziennej eksploatacji do około 300 kilometrów.
Źródła, BMW
IBRM Samar