Z linii montażowych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał jubileuszowy 10-milionowy samochód. Taka ilość egzemplarzy powstała w ciągu 41-letniej historii zakładów w Bielsku-Białej i w Tychach.
Początki rozwoju przemysłu samochodowego na Śląsku sięgają roku 1971, kiedy to z linii dawnej FSM w Bielsku-Białej, zjechały pierwsze Syreny. Od roku 1973, zaczęto montować Fiaty 126, a w Tychach uruchomiono budowę nowego zakładu.
W ciągu tych minionych lat, bielski zakład od końca 1971 roku do września 2000 roku zmontował 1 722 596 pojazdów (modele: 126, 127, Uno, Siena, Palio Weekend).
Produkcja samochodów w tyskim zakładzie rozpoczęła się we wrześniu 1975 roku, a z linii montażowych zaczęły zjeżdżać pierwsze Maluchy. Od tego czasu wiele się zmieniło w tyskim zakładzie. Inwestycje związane z uruchomieniem produkcji kolejnych, nowych modeli uczyniły tyską fabrykę Fiata jedną z najnowocześniejszych w światowym przemyśle motoryzacyjnym, którego organizacja produkcji spełnia światowe standardy WCM (Word Class Manufacturing).
W swej 37-letniej działalności tyski zakład, który do maja 1992 roku był częścią dawnej FSM, a obecnie jest jednym z zakładów Fiata, wyprodukował 8 277 404 samochody (modele: 126, Uno/Innocenti, Siena, Palio Weekend, Cinquecento, Seicento, Panda Classic, 500/500C/Abarth, Lancia Ypsilon, Ford KA, a także: Ducato, Punto, Bravo/Brava, Marea).
W zakładach dawnej FSM wyprodukowano 3 349 487 samochodów, a w Fiat Auto Poland 6 650 513. Z 10 000 000 wyprodukowanych pojazdów, 6 205 813 trafiło do klientów zagranicznych.
Jubileuszowym 10-milionowym samochodem okazał się Fiat 500C 1,2 w kolorze czerwonym, przeznaczony dla Klienta w Niemczech. Lancia Ypsilon 1,3 MultiJet w kolorze szarym trafi na rynek włoski, a Panda Classic 1,2 w kolorze żółtym została zamówiona przez Klienta w Polsce.
mk / Onet