Pełna gama zelektryfikowanych autobusów miejskich i najnowszy autokar Volvo na Warsaw Bus Expo


Na rozpoczynających się w najbliższą środę (13 marca) Międzynarodowych Targach Transportu Publicznego Volvo zaprezentuje trzy typy zelektryfikowanych autobusów miejskich, po raz pierwszy zostanie też zaprezentowany najnowszy model autobusu turystycznego Volvo z serii 9000.

Zelektryfikowane autobusy miejskie

Na targach Warsaw Bus Expo w Nadarzynie Volvo zaprezentuje autobus w pełni elektryczny, autobus hybrydowy, a także tzw. elektryczną hybrydę (plug-in) – Volvo jest jedynym producentem autobusów miejskich o takim napędzie. Wszystkie te pojazdy są projektowane i produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo – największym zakładzie tego producenta w Europie i jednocześnie europejskim centrum kompetencyjnym autobusów.

Autobusy elektryczne Volvo doskonale sprawdzają się na trasach, gdzie wskazane jest  utrzymanie poziomu spalin i hałasu na minimalnym poziomie. Volvo 7900 Electric, dzięki możliwości szybkiego ładowania (3 do 6 minut) na przystankach końcowych i dużej pojemności akumulatora, ma możliwości przewozowe nie mniejsze niż konwencjonalne autobusy o napędzie spalinowym. Autobus zużywa jednak o 80 proc. mniej energii w porównaniu z napędem konwencjonalnym, porusza się cicho – na całej trasie napędzany jest wyłącznie energią elektryczną – nie emituje więc spalin, emisja dwutlenku węgla zredukowana zostaje o 99 proc.

Autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid jest z kolei wyposażony w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskuje energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i ma możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, na przykład podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełącza się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) Volvo 7900 Electric Hybrid tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus może przejechać w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni.

W Polsce zelektryfikowane autobusy Volvo kursują dziś na regularnych liniach m.in. w Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Sosnowcu, Białymstoku, Jeleniej Górze, Krośnie, a kilka kolejnych miast czeka na dostawy (m.in. Grudziądz, Leszno, Ełk). Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Nowa gama autobusów turystycznych

Podczas Warsaw Bus Expo Volvo zaprezentuje też po raz pierwszy publicznie na polskim rynku najnowszy autobus turystyczny z serii 9000, służący do przewozów turystycznych i liniowych. Autokary nowej serii zadebiutowały na rynku europejskim w maju ubiegłego roku, a klienci z całej Europy – m.in. z Norwegii, Litwy, Francji i Austrii, zamówili już ponad 150 autokarów Volvo 9700 i Volvo 9900. Również w tym przypadku wszystkie autokary są produkowane we wrocławskiej fabryce Volvo.

W Nadarzynie będzie można zobaczyć wszechstronne Volvo 9700  o wysokości 3,85 m, długości 14 m z silnikiem Volvo D11 Euro 6 o mocy 430 KM, wyposażone w skrzynię I-Shift. Pojazd ma dynamicznie zaprojektowane nadwozie o wyrazistych liniach, gładkich bokach i zaokrąglonych narożnikach, co zapewnia niski opór powietrza. Charakteryzuje się też niską wagą i nisko zawieszonym środkiem ciężkości, dzięki czemu lepiej się prowadzi.

Wszystkie autobusy Volvo będzie można zobaczyć podczas Międzynarodowych Targów Transportu Publicznego w dniach 13-15 marca, na terenie Warsaw Bus Expo w Nadarzynie, Aleja Katowicka 62, w hali F, stoisko nr 37.

Zapraszamy do odwiedzenia stoiska, na miejscu będzie możliwość rozmowy
z przedstawicielami Volvo.

7 marca 2019 r.

Więcej informacji:

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.


Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą w Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło już autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd).

Więcej informacji:

www.volvobuses.com

www.volvobuses.pl  

Facebook: Volvo Polska Autobusy

Facebook: Volvo Group /