Restrukturyzacja działalności Ford Motor w Europie i przejście na SUV-y ma wpływ, który stopniowo odbija się na produkcji samochodów w Niemczech.
Niemcy mają obecnie kluczowe znaczenie dla Ford of Europe. Pracuje tam połowa z 53 000 pracowników europejskich, a w ubiegłym roku ponad połowa samochodów osobowych sprzedawanych w Europie została wyprodukowana w zakładach w Kolonii lub Saarlouis.
Od 1999 r. Kolonia jest również główną siedzibą Ford of Europe, a także centrum rozwoju małych samochodów Forda na całym świecie. Kolonia posiada również fabrykę silników. Środek ciężkości Ford of Europe zmienia się – w marcu Ford ogłosił, że w czerwcu wyprodukuje kompaktowy minivan C-Max, redukując przesunięcia Saarlouisa do dwóch z trzech i pozostawiając tylko kompakt Compact w fabryce. Kolonia również straciła trzecią zmianę, kiedy rozpoczęła budowę najnowszej Fiesty w 2017 roku.
Ford powiedział, że jeszcze w tym roku zmniejszy liczbę 5000 miejsc pracy w Niemczech.
Fiesta oraz Focus 2 to najlepiej sprzedające się modele Forda w Europie, ale to może się zmienić. Popyt spada w tych tradycyjnych sektorach, ponieważ SUV-y stają się coraz bardziej popularne, a Ford wielokrotnie powtarzał, że chętnie poświęca sprzedaż tańszych, nierentownych wersji modeli, aby skoncentrować się na wariantach o wyższej marży.
Już się dzieje:
W pierwszych dwóch miesiącach roku europejska sprzedaż Fiesty według JATO Dynamics spadła o 24 procent. Sprzedaż nowszej wersji Focusa wzrosła o 12 procent, ale oczekuje się, że sprzedaż ponownie spadnie.
Pojazdy oparte na modelu Fiesta nie będą produkowane w Niemczech, ale w Craiova w Rumunii, gdzie Ford stopniowo zwiększa swoją pojemność. „Zamierzamy gruntownie przeprojektować Ford of Europe, i musimy dobrze wybierać, gdzie inwestujemy” – powiedział prezes Ford of Europe Stuart Rowley .
Rumunia dołącza do Turcji jako kluczowy, niedrogi ośrodek produkcyjny Forda w Europie. Obydwa zakłady w Kocaeli w Turcji budują dużą część wysoce dochodowej gamy furgonetek Forda Transit i oczekuje się, że będą w przyszłości otrzymywać więcej pracy, gdy Ford rozpocznie budowę dużego samochodu dostawczego dla Grupy Volkswagen, spodziewanego w 2023 roku.
Ford zaopatruje się już w około połowę swoich części do produkowanych tam Transitów i zamierza to podnieść – powiedział Steve Armstrong z Ford of Europe. Jedną z możliwości jest przeniesienie silników Diesla, obecnie produkowanych w fabryce Forda w Dagenham w Anglii.
Inną ważną bazą produkcyjną Forda jest Walencja w Hiszpanii, gdzie wyprodukują najnowszą Kugę, której uruchomienie zaplanowano na ten rok. Kuga zabezpiecza przyszłość fabryki, która ma utracić furgonetkę Transit Connect, gdy VW rozpocznie produkcję na początku następnej dekady. Walencja może również stracić średniej wielkości samochód Mondeo i minivany S-Max i Galaxy, jeśli Ford zdecyduje się je wyrzucić w odpowiedzi na spadek sprzedaży.
Niemcy najprawdopodobniej pozostaną centrum rozwoju Forda, ale nie ma sensu, aby firma mogła przezwyciężyć uporczywe straty w produkcji małych, niskomarżowych samochodów w tak kosztownym kraju, bez względu na to, jak wydajne są zakłady.