W listopadzie 2012 r. przemysł motoryzacyjny sprzedał za granicę wyrobów za 1,5 mld euro, czyli o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej.
Ten wynik można ocenić jako nadspodziewanie dobry – ocenia AutomotiveSuppliers.pl, który na bieżąco zbiera dane statystyczne. Wobec relatywnie dobrych wyników w listopadzie, portal ten podwyższa prognozę eksportu za cały 2012 rok do 17,6-17,8 mld euro.
W okresie styczeń-listopad zeszłego roku eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł blisko 16,5 mld euro. To o 7,3 proc. (-1,3 mld euro) mniej niż w porównywalnym okresie w 2011 r. Wartość eksportu do krajów Unii Europejskiej (81,8 proc. całości) spadła o blisko 9,4 proc., podczas gdy na rynki pozaunijne wzrosła o ponad 6 proc.
Eksport części i akcesoriów miał wartość 6,2 mld euro, o 4,5 proc. większą r/r, a na tę grupę przypadło 37,6 proc. całego eksportu sektora.
Za granicę sprzedano w ciągu 11 miesięcy samochodów osobowych i towarowo-osobowych za niespełna 4,95 mld euro, tj. o 22 proc. mniej niż przed rokiem. Udział tej grupy w całości eksportu branży zmalał do 30 proc.
Zmalał także eksport trzeciej grupy produktowej, silników wysokoprężnych – ich wartość wyniosła 1,98 mld euro i była o 13,4 proc. mniejsza niż rok wcześniej.
Na wyniki listopada wpłynęło przede wszystkim utrzymanie, drugi miesiąc z rzędu, rosnącego eksportu części i akcesoriów. Szczególnie pozytywne jest to w przypadku wymiany handlowej z Niemcami, tym bardziej, że w listopadzie produkcja samochodów za Odrą spadła o 5 procent, a eksport części wzrósł o 18 proc. Ponadto łączny eksport przemysłu motoryzacyjnego do krajów UE był w listopadzie już wyższy niż przed rokiem.
AUTOR: WNP.PL (PS)