Ważny projekt wodorowy w Czechach z udziałem Solarisa

Prywatny przewoźnik Martin Uher Bus wybrał firmę Solaris na dostawcę pierwszych autobusów wodorowych do swojej floty. Dziesięć pojazdów Urbino 12 hydrogen będzie obsługiwać transport publiczny w kraju środkowoczeskim wokół Pragi. Dostawy autobusów zostały zaplanowane na koniec 2025 roku.

Projekt pierwszych autobusów wodorowych w regionie środkowoczeskim zostanie zrealizowany z udziałem firmy Solaris. Producent dostarczy dziesięć Solarisów Urbino 12 hydrogen, wyposażonych w nowoczesne ogniwa paliwowe o mocy 70 kW. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna, takie pojazdy nie wytwarzają więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji w miejscu użytkowania. Autobusy będą tankowane wodorem produkowanym w 100% z zielonej energii elektrycznej, pochodzącej z elektrowni wodnej Vrané nad Vltavou. Metoda ta nie generuje emisji dwutlenku węgla, co sprawia, że ​​wytworzony wodór to wodór zielony, czyli całkowicie neutralny dla klimatu. Dziesięć Solarisów 12 hydrogen będzie obsługiwać pagórkowate tereny wokół Mníšek pod Brdy, w kraju środkowoczeskim. Autobusy zostaną dostarczone pod koniec 2025 roku. 

„Jestem niezwykle dumny, że przewoźnik Martin Uher Bus wybrał naszą firmę jako partnera w przejściu na transport bezemisyjny z wykorzystaniem 10 nowoczesnych autobusów Solaris Urbino hydrogen. Będziemy zaszczyceni, będąc częścią tego ważnego projektu wodorowego w Czechach. Przekażemy w tym zakresie nasze doświadczenie i szeroką wiedzę – nasza firma dostarczyła już ponad 220 autobusów z ogniwem wodorowym do klientów z 10 europejskich państw” – powiedział Roman Zdráhal, Dyrektor Zarządzający w spółce Solaris Czech.

„Jesteśmy najbardziej zaludnionym regionem w Czechach i uważnie monitorujemy innowacje w transporcie i w innych sektorach. Byliśmy pierwszym regionem w kraju, który uruchomił duży projekt wodorowy w transporcie. W przyszłości cały transport ma być bezemisyjny i musimy przetestować najnowsze technologie w praktyce. Mamy już autobusy elektryczne na liniach w Kutnej Horze, Kladnie i regionie Benešov, a teraz wypróbujemy także drugie obiecujące paliwo – wodór. Wierzymy, że nowe autobusy z napędem wodorowym sprawdzą się również w trudnym, nierównym terenie wokół Mníška pod Brdy” – przekazała Petra Pecková, Gubernator kraju środkowoczeskiego.

„Bycie operatorem w tym prestiżowym pilotażowym projekcie to dla nas zarówno zaszczyt, jak i wielka odpowiedzialność. Ogromną zaletą autobusów wodorowych jest to, że nie emitują spalin i nie wymagają długiego czasu ładowania baterii, co zapewnia ich rosnące wykorzystanie w transporcie. Wierzymy, że pasażerowie i kierowcy docenią w rzeczywistej eksploatacji ich najnowocześniejsze wyposażenie i doskonałe właściwości jezdne w trudnym terenie wokół Mníška pod Brdami i polubią podróżowanie nimi” dodał Martin Uher, Dyrektor Zarządzający firmy transportowej Martin Uher Bus.

Solaris dostarczył dotychczas 1400 autobusów i trolejbusów do blisko 30 czeskich miast, m.in. do Pragi, Ostrawy, Brna, Czeskich Budziejowic, Ołomuńca, Pilzna, Teplic i Ústí nad Labem. 1/3 spośród dostarczonych do Czech pojazdów to pojazdy zeroemisyjne – Solarisy Trollino i Solarisy Urbino electric.

Źródło: Solaris