Ponad 29 tys. samochodów wyprodukowano w styczniu w tyskim Fiat Auto Poland (FAP). To więcej o 8,6 proc. w porównaniu ze styczniem ub. roku – poinformował rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar. Związkowcy z fabryki domagają się tymczasem podwyżek płac.
Cieślar wytłumaczył wzrost produkcji utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500.
Fiat 500 dominuje w produkcji tyskiego zakładu, w którym produkowane są ponadto modele Abarth 500, Lancia Ypsilon i Ford KA. W ub roku. pracownicy tyskiej fabryki wyprodukowali ponad 189 tys. Fiatów 500 i był to drugi wynik w historii produkcji tego modelu, który zakończył ubiegły rok na pozycji lidera tego segmentu w Europie. „Najważniejsze rynki to m.in. Włochy, Wielka Brytania, Francja, Niemcy. Tyskimi Fiatami 500 jeżdżą także Japończycy i Australijczycy” – poinformował Cieślar.
W 2014 roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut w 2013 roku (fabryka produkuje samochody głównie na eksport – ponad 99,5 proc.). W ub. roku zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat – wynika z informacji firmy.
„Wzrost produkcji, który przekłada się na zyski” powinien mieć wpływ – według związkowców – na wynagrodzenia. „Domagamy się partycypacji w tym zysku. Co roku są one odnotowywane, a tymczasem czwarty rok pracownicy są bez podwyżek. Kilka reprezentacji związkowych w Fiacie spotkało się dzisiaj z dyrekcją zakładu w tej sprawie, ale nie zapadły żadne decyzje” – powiedział PAP przewodniczący Sierpnia 80 Franciszek Gierot. „Nie ma uzasadnienia, żeby zamrażać płace pracowników, dlatego Solidarność podjęła decyzję o ogłoszeniu w Fiacie pogotowia strajkowego” – powiedziała przewodnicząca „S” w FAP Wanda Stróżyk.
Cieślar powiedział, że produkcja w tyskim zakładzie przebiega spokojnie, a „rozmowy z działaczami NSZZ Solidarność przy FAP, podobnie jak i z pozostałymi działaczami siedmiu innych związków zawodowych działających w Fiat Auto Poland – są zasadą obowiązującą w spółce”. Dodał, że „w FAP nie ma sporu zbiorowego w rozumieniu ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych; w związku z powyższym wszelkie działania zmierzające do podejmowania wszelkiego rodzaju akcji protestacyjnych są niezgodne z prawem”.
Z zatrudnieniem ponad 3,3 tys. pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej. Wypracowany przez Fiat Auto Poland zysk w kilku ostatnich latach – jak poinformował Cieślar – „został w całości przeznaczony na kapitał rezerwowy spółki”.
Produkcja tyskiej fabryki Fiata zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 roku zakład wyprodukował 605 tys. samochodów, a rok później 533,5 tys. W 2011 roku produkcja wyniosła 467,7 tys. aut, a w 2012 roku – 348,5 tys. egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem produkcji modelu panda classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295,7 tys. samochodów. 2014 rok był pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła – blisko 314 tys. samochodów.
wnp.pl, PAP