W Polsce rusza Drive to Zero Implementation Hub

Już dziś odbędzie się inauguracja drugiego w Europie hubu implementacyjnego, utworzonego w ramach międzynarodowego projektu Drive to Zero rozwijanego przez PSPA oraz Calstart.

Inicjatywa Drive to Zero Global Implementation Hub Network została uruchomiona w ramach programu Drive to Zero – kompleksowego projektu mającego na celu przyspieszenie adaptacji bezemisyjnych technologii w sektorze drogowego transportu ciężkiego poprzez globalne partnerstwa, innowacyjne narzędzia, przełomowe badania i wymianę wiedzy. Jej celem jest wymiana doświadczeń i wsparcie transformacji sektora transportu ciężkiego, a także stworzenie przestrzeni do dialogu, budowania partnerstwa oraz identyfikacji wspólnych celów i wyzwań związanych transformacją sektora. – Ponad 150 tys. podmiotów funkcjonujących w krajowej branży przewozu towarów stoi w obliczu konieczności ponownego zdefiniowania strategii w zakresie ochrony środowiska, modelu biznesowego oraz podejścia do zarządzania flotą, która dziś w 98% oparta jest o pojazdy wyposażone w silniki Diesla. Aby sprostać unijnym regulacjom i wyjść naprzeciw oczekiwaniom obecnych i przyszłych użytkowników elektrycznych pojazdów ciężkich, wdrażamy Drive to Zero Implementation Hub. W ramach inicjatywy będziemy wspierać sektor w identyfikowaniu i planowaniu skutecznych rozwiązań m.in. w zakresie infrastruktury ładowania, produktów finansowych oraz całego łańcucha wartości – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Polski Hub Wdrożeniowy, który jest drugim na świecie, połączy działania z Komitetem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) ds. Logistyki i Transportu, będącym kluczową jednostką Stowarzyszenia w zakresie rozwoju inicjatyw związanych z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. 

Rozwiązania wypracowane przez czołowe podmioty, aktywnie działające w sektorach zaopatrzeniowych, szeroko rozumianej logistyki towarów oraz usług służących mobilności, wesprą rozwój zeroemisyjnych inicjatyw w ramach Global Implementation Hub.

Pierwsze na świecie centrum wdrożeniowe Drive to Zero zostało uruchomione w Holandii. 

W ramach projektu ma powstać 30 hubów implementacyjnych, wspierających wdrożenie 30 000 bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (ZE-MHDV) do 2030 r. Sieć nie tylko umożliwi wymianę wiedzy i doświadczeń, ale także zaoferuje wsparcie w zakresie legislacyjnym, inwestycyjnym i projektowym. Huby mają za zadanie integrować wysiłki interesariuszy ze wszystkich rynków, aby skuteczniej realizować cele związane z redukcją emisji i osiągnięciem zrównoważonego transportu. Równolegle eksperci flotowi i Drive to Zero zdobędą wiedzę, w jakim stopniu polityka i obowiązujące przepisy wpływają na proces wdrażania zeroemisyjnych pojazdów w poszczególnych krajach. Wnioski te zostaną przekazywane agencjom rządowym i będą stanowić podstawę do poprawy procesu transformacji napędowej.

Drive to Zero działa na rzecz przyspieszenia dekarbonizacji pojazdów użytkowych na całym świecie. 

Kluczowym elementem jest globalne porozumienie (Global Memorandum of Understanding – MOU) w sprawie pojazdów ZE-MHDV, zawarte przez Drive to Zero i rząd Holandii. W inicjatywie uczestniczą już 33 kraje (m.in.: Stany Zjednoczone, Kanada, Turcja, Chile, Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Holandia, Portugalia, reprezentujące około 21% globalnego rynku sprzedaży MHDV), które zobowiązały się do osiągnięcia 100% sprzedaży nowych bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności do roku 2040, z celem pośrednim na poziomie 30% do roku 2030.

Spotkanie inaugurujące drugi w Europie hub implementacyjny będzie miało miejsce 10 kwietnia o godzinie 15:30 w Elektrowni Powiśle w Warszawie.

Wezmą w nim udział m.in. Stephanie Kodish (Calstart), Huub von Frijtag Drabbe (Ambasada Królestwa Niderlandów), Isaac Castaneda (Talon Logistics), Piotr Szymański (Amazon) oraz Aleksander Rajch (PSPA). W trakcie wydarzenia podpisane zostaną również listy intencyjne pomiędzy PSPA oraz Smart Freight Centre, jak również PSPA i Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Obie inicjatywy mają na celu promocje wspólnej wizji w zakresie wdrażania bezemisyjnych pojazdów ciężarowych oraz rozwoju zeroemisyjnych korytarzy w Polsce i regionie CEE.

Na Placu Głównym Elektrowni Powiśle zaprezentowane zostaną ponadto najnowsze, elektryczne pojazdy ciężarowe od marek Mercedes-Trucks; Renault Trucks czy Foton. 

Coraz więcej producentów wdraża nowe, zeroemisyjne samochody i ogłasza ambitne plany elektryfikacji sprzedaży. Trend ten będzie przybierał na sile wraz w wprowadzeniem kolejnych regulacji mających na celu ograniczenie emisji spalin, zmianami preferencji klientów oraz stopniową redukcją barier w sektorze elektrycznego transportu ciężkiego. Już dziś na polskim rynku dostępnych jest prawie 40 zeroemisyjnych modeli, oferowanych przez 13 producentów. 

Opracowanie: PJ

Źródło: SAMAR