→ w marcu dostawy do klientów na świecie wyniosły 542,7 tys.
samochodów i były o 7,2 procent niższe niż przed rokiem
→ znaczny wzrost dostaw w ubiegłym miesiącu w USA nie mógł
zrekompensować niższych w Azji, Europie i Ameryce Południowej
→ udział rynku chińskiego na świecie wciąż rośnie, pomimo spadku
dostaw
→ w Polsce w pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano 14.382
nowe osobowe samochody marki Volkswagen, czyli o 3,25 procent
więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku
→ Członek Zarządu ds. Sprzedaży, Jürgen Stackmann: „Zgodnie z
oczekiwaniami, 2019 rok odznacza się – jak dotychczas – niepewnością
polityczną i gospodarczą w wielu regionach. W tych warunkach, w
pierwszym kwartale osiągnęliśmy dobre wyniki i odnotowaliśmy
niewielki wzrost udziału w rynku”.
Poznań – W marcu marka Volkswagen dostarczyła na świecie 542,7 tys.
samochodów, czyli o 7,2 procent mniej niż w marcu 2018 roku. Pozytywny
trend w USA (+ 14,0 procent) nie mógł zrekompensować niższych dostaw w
Azji (-10,0 procent), w Europie (-3,5 procent ) i w Ameryce Południowej (-12,7 procent). W sumie, w pierwszym kwartale Volkswagen przekazał klientom 1.464.400 aut, czyli o 4,5% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ponieważ ogólnie rynek skurczył się jeszcze bardziej, marka odnotowała niewielki wzrost udziału.
Członek Zarządu ds. Sprzedaży Volkswagena, Jürgen Stackmann, powiedział – „Zgodnie z oczekiwaniami, niechęć klientów w Chinach do zakupów wpłynęła na wyniki naszych dostaw w pierwszym kwartale. Niemniej jednak trwa dalszy silny wzrost udziału Volkswagena w rynku. Listy zamówień wszędzie są długie i ciężko pracujemy nad zwiększeniem produkcji modeli z silnikami benzynowymi, aby szybko można było dostarczać klientom zamówione auta. W najbliższych tygodniach w salonach w Europie zadebiutuje nowy T-Cross, który przyciągnie
do nich nowych klientów”
Dostawy w marcu w poszczególnych regionach wyglądały następująco:
• W Europie marka Volkswagen dostarczyła 183.200 samochodów, czyli o
3,5 procent mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Częściowo wpływ na zmniejszenie dostaw miała ograniczona
dostępność modeli z silnikami benzynowymi, na które obecnie popyt
jest wysoki. W Europie Zachodniej również odnotowano niewielki
spadek – o 2,4 procent, do 160.600 samochodów. Volkswagen
zwiększył jednak udział na kluczowych rynkach – we Francji i Włoszech
oraz w Wielkiej Brytanii.
• Na rynku niemieckim dostawy także nieznacznie spadły w porównaniu
z dostawami w tym samym miesiącu ubiegłego roku – zmniejszyły się o
3,2 procent, do 52.700 aut. Szczególnie popularne wśród klientów były
SUV-y Volkswagena, których dostawy wzrosły łącznie o ponad 50
procent w porównaniu z dostawami w marcu 2018 roku. W rezultacie
udział SUV-ów wzrósł z 18,1 procent w marcu 2018 r. do 28,4 procent
w ubiegłym miesiącu.
• W Europie Środkowej i Wschodniej odnotowano duży spadek dostaw
– o 10,8% w porównaniu z dostawami w analogicznym miesiącu
ubiegłego roku. Do klientów trafiło 22.600 samochodów. Na
największym rynku regionu – w Rosji – dostarczono klientom 8.500
aut, czyli nieznacznie mniej niż w marcu poprzedniego roku
(-1,2 procent).
• W Polsce zarejestrowano w marcu 4703 nowe osobowe Volkswageny,
o 9,8 procent mniej niż przed rokiem
• Dostawy w Ameryce Północnej pozytywnie wpłynęły na wynik w
ostatnim miesiącu. Volkswagen dostarczył tam klientom 53.700
samochodów, czyli o 6,4 procent więcej w porównaniu z dostawami w
marcu 2018 r. Szczególnie silny wzrost miał miejsce w USA, gdzie
Volkswagen dostarczył o 14,0 procent więcej aut (37.100 egzemplarzy)
niż w marcu 2018 roku. To dla Volkswagena najlepszy wynik uzyskany w
marcu, na drugim co do wielkości rynku samochodowym na świecie, od
2013 roku. Popularne SUV-y – Tiguan i Atlas – stanowiły łącznie ponad
połowę dostaw w ubiegłym miesiącu. W Meksyku sytuacja wciąż jest
trudna –dostawy w tym kraju spadły o 12,7 procent.
• W regionie Ameryki Południowej odnotowano spadek dostaw o 12,7
procent w porównaniu z dostawami w tym samym miesiącu ubiegłego
roku – klientom przekazano 35.800 aut. W Brazylii, największym kraju
tego regionu, dostawy nieznacznie spadły
(o 1,9 procent) do 27.200 samochodów. W Argentynie, która zmaga się
trudną sytuacją gospodarczą, rynek osłabia się w dalszym ciągu.
Volkswagen nie był odporny na ten negatywny trend i dostarczył
klientom 5.000 pojazdów, czyli znacznie mniej niż w marcu 2018 roku (-
49,2 procent).
• W regionie Azji i Pacyfiku Volkswagen dostarczył 258.100
samochodów, czyli o 10,0 procent mniej niż w marcu ubiegłego roku.
Mniejszy popyt w tym regionie w dużej mierze wciąż jest uzależniony
od niechęci do zakupów przez klientów w Chinach. Ponownie
doprowadziła ona do gwałtownego spadku całego rynku. Obniżka
stawki VAT, która weszła w życie dopiero od kwietnia, była dodatkowym
czynnikiem, który wpłynął na odroczenie zakupów. Dostawy
Volkswagena spadły do 242,9 tys. samochodów, czyli były o -9,9
procent mniejsze niż dostawy w marcu 2018 roku. Mimo to, marka
zwiększyła udział w rynku. Udana ofensywa SUV-ów na rynku chińskim
przełożyła się na znaczny wzrost udziału tego typu samochodów – z
13,2 procent w marcu 2018 r. do 20,5 procent w poprzednim miesiącu.
O marce Volkswagen: „Przyszłość bliżej Ciebie”
Marka Volkswagen Samochody Osobowe jest obecna na ponad 150 rynkach na całym świecie, produkując samochody w ponad 50 fabrykach, w 14 krajach. W 2018 roku Volkswagen wyprodukował około 6,24 miliona
samochodów, w tym najpopularniejsze modele jak Golf, Tiguan, Jetta czy Passat. Aktualnie Volkswagen zatrudnia 198.000 pracowników na całym świecie. Marka posiada także ponad 7.700 punktów dealerskich, w których pracuje 74.000 osób. Volkswagen konsekwentnie napędza rozwój motoryzacji. Pojazdy elektryczne, inteligentna mobilność oraz cyfrowa przemiana to główne punkty strategii marki na przyszłość.