W 2023 roku prawie ćwierć miliona samochodów zjechało z taśm produkcyjnych fabryk Volkswagen Poznań w Poznaniu i we Wrześni. Jest to trzeci najlepszy wynik w ponad 30-letniej historii spółki.
Spółka Volkswagen Poznań, mimo wielu wyzwań rynkowych, osiągnęła w 2023 roku dobre wyniki produkcyjne. Łącznie w fabrykach w Poznaniu i Wrześni powstało blisko 250 000 samochodów, w tym głównie modeli Caddy oraz Crafter. Dodatkowo odlewnia Volkswagen Poznań wyprodukowała blisko 4 mln komponentów, w tym obudowy silników elektrycznych wykorzystywane przez wszystkie marki Grupy Volkswagen. – W 2024 roku będziemy konsekwentnie kontynuować proces transformacji na rzecz elektromobilności i cyfryzacji. Nadrzędnym celem pozostaje zrównoważony rozwój naszych wszystkich zakładów – powiedziała Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.
Jak podkreśla spółka, zeszłoroczne wyniki pokazują, że największy producent samochodów w Polsce na dobre wrócił na trwałą ścieżkę wzrostu. W porównaniu do 2022 roku firmie udało się wyprodukować o ponad 10 tysięcy więcej modeli Crafter i blisko 5 tys. więcej samochodów MAN TGE. Caddy powstało zaś ponad 86,5 tys. sztuk – to wynik zbliżony do tego z 2022 roku. Łącznie, licząc rok do roku, udało się zwiększyć produkcję aut o ponad 23 tys. tj. blisko 10 proc. Tym samym spółka osiągnęła wyniki zbliżone do poziomu sprzed pandemii. – Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki i zakończyliśmy rok 2023 zgodnie z planem produkcyjnym – mówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań i podkreśla, że w zeszłym roku udało się położyć trwałe fundamenty pod bezpieczną przyszłość zakładów. – Dzięki pozytywnym decyzjom władz koncernu będziemy się konsekwentnie rozwijać w kierunku elektromobilności. Przypomnę, że pod koniec 2023 roku zapadła pozytywna dla naszych zakładów decyzja, iż pierwszym lekkim pojazdem dostawczym z nowej rodziny Space, będzie nowy elektryczny Crafter, którego produkcja we Wrześni ma zacząć się w 2028 roku, to z kolei daje dobre perspektywy na przyszłość dla naszej stałej załogi – tłumaczy Stefanie Hegels.
Tu trzeba jednak dodać, że wraz z planowanym na połowę tego roku zakończeniem produkcji modelu Transporter T 6.1 firma rozwiąże umowy z pracownikami tymczasowymi. Jak zapewniają zarazem władze VWP, o pracę mogą być natomiast spokojne osoby zatrudnione na stałe.
Odlewnia VWP z rekordowymi wynikami
Rekordowym wynikiem za zeszły rok może pochwalić się Odlewnia Volkswagen Poznań, która dostarcza komponenty dla wszystkich marek z Grupy Volkswagen. Na poznańskiej Wildzie wytwarzane są głowice cylindrowe, obudowy przekładni kierowniczej, czy skrzyni biegów. Powstają tam również, m. in. elementy układu jezdnego, na przykład wspornik przedniej osi zawieszenia. Łącznie liczba komponentów powstałych w Odlewni jest o 500 tysięcy sztuk większa w 2023 roku niż w roku 2022 i wynosi blisko 4 mln komponentów, w tym ponad 1,8 mln samych głowic cylindrowych. Odlewnia produkuje również obudowy do silników elektrycznych montowanych w autach z Grupy Volkswagen.
Rok 2024 pełen wyzwań
Jak deklarują władze spółki, Volkswagen Poznań w 2024 roku będzie się dalej rozwijał. W drugiej połowie tego roku planowany jest rozruch produkcji hybrydowego modelu Caddy PHEV. Na rynku pojawi się także zapowiadana już wcześniej nowa wersja modelu VW Crafter, która będzie produkowana w zakładzie we Wrześni. Zmiany będą dotyczyły wyglądu kokpitu, czy nowych systemów wspomagania kierowcy. Jednocześnie – jak wcześniej wspomnieliśmy – w połowie roku, zgodnie z planem, zakończy się produkcja modelu T6.1. W zakładach VWP rozpoczną się również przygotowania do produkcji Golfa. Produkcja nadwyżki wolumenu z Wolfsburga ma się rozpocząć w 2027 roku.
Oprac. PJ
Źródło: SAMAR