Toyota umacnia pozycję lidera światowej motoryzacji…

Przez trzy pierwsze kwartały tego roku Toyota sprzedała 7,41 mln nowych samochodów, wyprzedzając rywali z USA i Europy.

Na drugie miejsce wśród największych koncernów motoryzacyjnych świata spadł General Motors. Największy amerykański koncern motoryzacyjny przez trzy pierwsze kwartały 2013 r. sprzedał 7,25 mln samochodów. Trzecie miejsce zajął Volkswagen ze sprzedażą 7,03 mln samochodów. Statystyki koncernu z Wolfsburga nie obejmują jednak sprzedaży ciężarówek i autobusów szwedzkiego koncernu Scania i niemieckiego MAN, które są kontrolowane przez Volkswagena.

Toyota odzyskała w zeszłym roku tytuł lidera światowej motoryzacji, który straciła w 2011 r., gdy koncern musiał ograniczyć produkcję po trzęsieniu ziemi w Japonii i powodzi w Tajlandii. Pierwszy raz tytuł największego koncernu samochodowego świata Toyota zdobyła w 2008 r., odbierając go GM, który był liderem światowej motoryzacji przez siedem dekad.

W tym roku grupa Toyoty zamierza sprzedać 9,96 mln samochodów, o 2 proc. więcej niż w zeszłym roku. W ten sposób kolejny raz japoński gigant ma szanse jako pierwsza firma samochodowa świata sprzedać 10 mln samochodów przez jeden rok. Ten rekord Toyota zamierzała pobić już pod koniec zeszłej dekady, ale przeszkodził w tym kryzys na świecie.

Japoński koncern nie tylko sprzedaje najwięcej aut na świecie, ale także zarabia na tym krocie. W roku obrotowym 2013/14 zysk operacyjny Toyoty może wynieść 2,4 bln jenów (równowartość prawie 25 mld dol.), o 0,13 bln jenów więcej niż w rekordowym dotąd dla koncernu roku obrotowym 2007/08.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, Reuters

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14859787,Toyota_umacnia_pozycje_lidera_swiatowej_motoryzacji.html