Toyota zarejestrowała w 2014 r. najwięcej patentów technologicznych związanych z napędami samochodowymi (26% wszystkich zarejestrowanych innowacji z tej dziedziny należy do Toyoty). 5 680 innowacji opatentowanych w ub.roku rozwijało technologię wodorowych ogniw paliwowych. Toyota udostępniła wszystkie za darmo innym producentom.
85% patentów dotyczących układów napędowych to projekty udoskonalające napędy alternatywne. W tej grupie największy udział mają technologie hybrydowe. Prace rozwojowe nad technologią hybrydową przyniosły największą liczbę zastrzeżonych wynalazków.
Naukowcy z Center of Automotive Management (CAM) na Uniwersytecie Nauk Stosowanych (FHDW) w Niemczech ustalili, że badania nad konwencjonalnymi silnikami spalinowymi od lat są w stagnacji, podczas gdy wiodącą rolę pełnią prace rozwojowe nad napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Badania przeprowadzone przez instytut ujawniły, że 85% wniosków patentowych ma związek z technologiami alternatywnych napędów, wśród których dominują technologie hybrydowe.
– Patenty są zapowiedzią kierunków rozwoju technologii i dają informację o długofalowych strategiach producentów samochodów, mówi profesor Stefan Bratzel, szef CAM.
18 największych koncernów motoryzacyjnych zarejestrowało w 2014 r. 57 tys. patentów, o 7% więcej niż rok wcześniej. Z tego najwięcej, bo 26% zostało zgłoszonych przez Toyotę.
Technologie ogniw paliwowych, które Toyota udostępniła do powszechnego wykorzystania innym producentom obejmują m.in. kluczowe rozwiązania zastosowane we wprowadzanej właśnie na kolejne rynki Toyocie Mirai, pierwszym seryjnie produkowanym aucie na wodór. Celem Toyoty było zachęcenie pozostałych producentów do współpracy w dziedzinie rozwoju aut na wodorowe ogniwa paliwowe. Wspólna praca nad nową technologią ma przyczynić się popularyzacji pojazdów napędzanych wodorem, aby w przyszłości mogły stać się realną konkurencją dla samochodów spalinowych.
źródło: Toyota
AUTOR: WNP.PL (AG)