Gdyby innowacyjność koncernu liczyć liczbą zgłoszonych patentów, to niekwestionowanym liderem byłaby Toyota. W 2015 r., podobnie jak w latach ubiegłych, Toyota zgłosiła największą liczbę patentów (4214) w zakresie technologii motoryzacyjnych. Tak wynika z raportu „2016 State of Innovation” opublikowanego przez Dział Nauki i Własności Intelektualnej koncernu medialnego Thompson Reuters. W rankingu zdecydowanie dominują firmy z Azji, przede wszystkim japońskie. W porównaniu do 2014 r. ogólna liczba innowacji branży motoryzacyjnej wzrosła o 8%.
Na drugim miejscu w minionym roku w tym zestawieniu uplasował się Hyundai z 2469 zgłoszonymi patentami. W pierwszej dziesiątce firm motoryzacyjnych znalazło się jeszcze sześć firm produkujących samochody – Honda (2039), Ford (1837), Daimler (1575), General Motors (1435), chiński producent samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych Beiqi Foton (1223) oraz Nissan (1188).
Czołową dziesiątkę uzupełniły firmy zajmujące się produkcją części do samochodów – Bosch oraz Denso, które zgłosiły odpowiednio 2390 oraz 2169 patentów.
Nie dziwi, patrząc na rozwój obecnej motoryzacji, iż najwięcej patentów dotyczy szeroko pojętych alternatywnych napędów. W minionym roku takich patentów było łącznie 37.844, co stanowi 21 proc. wszystkich zastrzeżonych rozwiązań, i jest liczbą o 15 proc. wyższą niż rok wcześniej.
W tej kategorii również bryluje Toyota, która w pierwszej połowie drugiej dekady XXI w. zgłosiła już łącznie 9807 patentów w zakresie alternatych napędów. Drugi w tym zestawieniu Bosch w latach 2011-2015 zgłosił takich patentów o ponad jedną trzecią mniej (3057). Wśród najbardziej innowacyjnych pod względem alternatywnych rozwiązań koncernów samochodowych mamy jeszcze Hyundaia (2827), Hondę (2732), Nissana (2633) oraz Daimlera (1705). Czołową dziesiątkę uzupełniają Denso (2591), Samsung (2515), LG (2051) oraz Panasonic (1970).