Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wynika że tym roku zarejestrowanych zostało 1 329 samochodów sportowo-rekreacyjnych. Wynik ten jest o ponad 9% niższy w porównaniu do roku ubiegłego. Rzeczywistość jest jeszcze brutalniejsza. Jeżeli od porównywalnych wyników z dwóch lat, odejmiemy samochody zarejestrowane na dealerów i importerów, spadek rejestracji wynosi aż 22%.
Jak pokazują bezduszne statystyki, najbardziej emocjonujący segment rynku przeżywa poważny kryzys. Postanowiliśmy sprawdzić, kto w tych trudnych czasach sprzedaje najwięcej i jakie silniki cieszą się największym powodzeniem. Poniżej lista najpopularniejszych samochodów sportowo-rekreacyjnych zarejestrowanych w 2012 roku.
1. Volkswagen Scirocco (160 sztuk)
Volkswagen Scirocco triumfalnie powrócił na rynek w 2008 roku i od razu stał się ulubieńcem miłośników aut sportowych. Zdecydowaną większość sprzedaży stanowią wersje z silnikiem 1.4 TSI o mocy 160 KM. 8 sekund do „setki” i prędkość blisko 220 km/h za ok. 80 tys. PLN to recepta na sukces? Niekoniecznie. Model ten tak naprawdę nie ma żadnego rywala w konkurencyjnych markach.
2. Audi A5 Coupe (103 sztuki)
Drugi reprezentant należący do grupy VW w rankingu. Atrakcyjny design to tylko jedna z wielu zalet A5’tki. Kliencie najczęściej wybierają wersje z silnikiem 2.0 TSI o mocy 211 KM, który zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 7 sekund i prędkość blisko 250 km/h. Co więcej, legendarny napęd „Quattro” jest bardzo chętnie zamawiany przez kupujących, choć cena tak doposażonego auta przekracza 170 tys. PLN. Wersje S5 i RS5 stanowią odsetek sprzedaży tego modelu.
3. Toyota GT86 (90 sztuk)
Japoński następca legendarnej „Celiki” powoli, ale systematycznie zyskuje uznanie w oczach nabywców. Bardzo pochlebne opinie dziennikarzy, chwalących perfekcyjne właściwości jezdne, z pewnością kreślą świetlaną przyszłość dla tego modelu. 200 KM, 7,6 sekundy do setki, V-max 226 km/h, za niespełna 130 tys. PLN, są łakomym kąskiem dla żądnych wrażeń kierowców. Samochód jest nowością na rynku, więc połowa zarejestrowanych aut trafiła póki co do dealerów, jako samochody testowe. Rzeczywisty popyt będzie można ocenić w 2013 roku. W tej chwili importer dorzuca 10 000 PLN w ramach akcji wyprzedażowej.
4. Mercedes C Coupe (89 sztuk)
Sportowy samochód, który ma dwa oblicza. Najczęściej sprzedawana jest spokojna wersja z podstawowym silnikiem 1.8 o mocy 156 KM (225 km/h, 0-100 w 9 sekund) za blisko 150 tys. PLN. Jednak prawdziwe emocje budzi topowa odmiana 63 AMG z jednostką 6,2 o mocy 457 KM (250 km/h, 0-100 w 4,5 sekundy) za ponad 350 tys. PLN. Co ciekawe, w tym roku zdecydowało się na nią więcej osób, niż na wersję z silnikiem Diesla.
5. Peugeot RCZ (89 sztuk)
RZC zajął piątą lokatę, ponieważ więcej aut trafiło do dealerów, niż w przypadku Mercedesa. Klienci najczęściej wybierają najmocniejszy silnik 1.6T o mocy 200 KM, oferujący przyzwoite osiągi – przyspieszenie do „setki” w czasie 7,5 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 237 km/h. Cena ok. 110 tys. PLN wydaje się bardzo atrakcyjna w porównaniu do konkurencji.
6. BMW Z4 Cabrio (72 sztuki)
„Z-czwórka” jest liderem z klasie roadsterów, a wersja sDrive28i najczęściej wybieraną konfiguracją auta. Samochód kosztujący ponad 180 tys. PLN gwarantuje niezapomniane przeżycia z jazdy. 2-litrowy, doładowany motor benzynowy o mocy 245 KM, zapewnia przyspieszenie w czasie 5,7 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. BMW nie ulega obowiązującej modzie i w przeciwieństwie do swoich konkurentów, nie oferuje Diesla w tym segmencie rynku.
7. Mazda MX-5 (66 sztuk)
Najsłynniejszy roadster świata regularnie znajduje się w czołowej 10’tce aut sportowych. Obecną generację auta można kupić za nieco ponad 100 tys. PLN. Największy powodzeniem cieszy się jednak droższa odmiana z mocniejszym silnikiem o mocy 160 KM. Osiągi: 8 sekund do 100 km/h i prędkość maksymalna blisko 220 km/h, podczas jazdy z otwartym dachem dają mnóstwo satysfakcji. Dla zainteresowanych, obecnie importer oferuje 10 000 PLN rabatu na każdą z wersji.
8. Hyundai Veloster (63 sztuki)
Sportowy Hyundai z nietypowym, ale bardzo atrakcyjnym wizualnie czterodrzwiowym nadwoziem, oferowany jest tylko w jednej wersji silnikowej – 1.6 o mocy 140 KM. Blisko 10 sekund do „setki” i prędkość maksymalna 200 km/h, to jednak chyba zbyt mało aby odebrać klientów Scirocco, tym bardziej że cena bazowego modelu wynosi aż 83 500 PLN. Podobnie jak u konkurencji, rabat 10 000 PLN można uzyskać w każdym salonie sprzedaży.
9. Mercedes SLK (53 sztuki)
Sportowy samochód z gwiazdą na masce, którzy zasłynął w 1996 roku jako pierwszy roadster z rozkładanym metalowym dachem, nadal ma swoich zwolenników. Bazowa wersja za niespełna 170 tys. PLN wyposażona jest w silnik 1.8 o mocy 184 KM zapewnia dobre osiągi – 7,3 sekundy do 100 km/h, prędkość maksymalna 240 km/h – i jest najczęściej wybierana przez klientów. Dla żądnych wrażeń pozostaje w ofercie topowa odmiana 55 AMG (5.5, 422 KM) za blisko 350 tys. PLN.
10. Renault Laguna Coupe (52 sztuki)
Francuskie coupe kusi przede wszystkim osoby ceniące sobie ciekawą stylistykę i praktyczność. To jedyny model w tym zestawieniu, w którym najczęściej wybieranym silnikiem jest Diesel. Podstawowa wersja z silnikiem 2.0 o mocy 150 KM jest najtańszą w ofercie i kosztuje niespełna 110 tys. PLN (cena uwzględnia rabat 5 300 PLN). Blisko 10 sekund do 100 km/h i prędkość maksymalna 210 km/h nie gwarantują sportowych wrażeń, ale w ramach rekompensaty producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 5,2 l/100 km.
Z ostatniej chwili:
Dla chętnych na powiększenie grona szczęśliwych posiadaczy samochodów sportowych czeka nie lada okazja. Hyudnai obniżył ceny na Genesisa Coupe o 20 tys. PLN i topową wersją z silnikiem 3.8 V6 o mocy 303 KM można kupić już za 134 900 PLN. Obecnie to najtańsze 300 KM na polskim rynku.
Źródła, CEPiK
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś