Siedmiomiejscowa Zafira Tourer w nowym wariancie napędzana jest silnikiem 1.6 CDTI ecoFLEX o mocy 120 KM. Dołączył on do turbodiesla o mocy 136 KM, montowanego w kompaktowym vanie od zeszłego roku. Obie jednostki należą do nowej generacji wysokoprężnych silników Opla. W prasie motoryzacyjnej silnik 1.6 CDTI ecoFLEX zyskał miano „szepczącego diesla”. Silniki te są częścią wielkiej ofensywy modelowej i silnikowej Opla, w ramach której w latach 2014-2018 na rynek trafi 27 nowych modeli i 17 nowych silników.
W trakcie prac koncepcyjnych, projektowych i konstrukcyjnych szczególny nacisk położono na ograniczenie hałasu, wibracji i na poprawę kultury pracy silnika. Przed zbudowaniem prototypu przeprowadzono zaawansowane symulacje komputerowe oraz przetestowano szereg pętli optymalizacji w celu ustalenia charakteru hałasu emitowanego przez poszczególne elementy i podzespoły.
Nowa generacja silników to również udoskonalenia dla obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2. Zafira Tourer z silnikiem 1.6 CDTI ecoFLEX /120 KM jest standardowo wyposażona w system Start/Stop, sześciobiegową przekładnię manualną o obniżonym tarciu wewnętrznym, a także system odzyskiwania energii w czasie hamowania. Umożliwia on lepsze zarządzanie energią elektryczną dzięki przywracaniu części energii kinetycznej za pośrednictwem generatora w trybie hamowania silnikiem, a następnie przekształcaniu jej w energię elektryczną zasilającą akumulator. Proces ten przebiega automatycznie za każdym razem, kiedy zdejmuje się nogę z pedału gazu lub naciska hamulec. Gdy akumulator jest naładowany, moc generatora na wyjściu znacznie maleje, a nagromadzona energia elektryczna zasila elementy układu elektrycznego w sposób oszczędzający paliwo. Oznacza to, że silnik nie musi zasilać generatora podczas przyspieszania, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2. Ponieważ konwencjonalna bateria w trakcie cyklicznie powtarzanego procesu byłaby narażona na nadmierne obciążenie, w Zafirze Tourer montowany jest akumulator, zbudowany w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Ma on zapewniać maksymalną niezawodność układu elektrycznego i dawać gwarancję, że silnik uruchomi się szybko w każdej sytuacji. W akumulatorze AGM elektrolit zostaje wchłonięty przez matę z włókna szklanego, co ma zwiększać jego gęstość i zmniejszać opór wewnętrzny, a w rezultacie ułatwiać rozruch zimnego silnika i wydłużać czas eksploatacji.
Dzięki wykorzystaniu nowych technologii „szepczący” diesel charakteryzuje się również niższym zużyciem paliwa i zmniejszeniem emisji CO2; w cyklu mieszanym spala wg deklaracji 4,5 l/100 km, emitując 119 g/km CO2. Dzięki takim parametrom, Zafira Tourer otrzymała w Niemczech ocenę efektywności energetycznej (A).
Obie wersje silnika 1.6 CDTI montowane w Zafirze Tourer (120 i 136 KM) spełniają przyszłe normy emisji Euro 6. Inżynierowie osiągnęli to, wprowadzając opracowany przez firmę Opel układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection, dzięki któremu silniki wysokoprężne są równie ekologiczne (pod względem poziomu emisji) jak jednostki benzynowe. Podczas przyjaznego dla środowiska procesu oczyszczania gazów wydechowych, do strumienia spalin wtryskiwany jest płyn o nazwie AdBlue, będący mieszanką mocznika i wody. Wynikiem jego rozkładu jest amoniak przechowywany na podłożu katalizatora. Tlenki azotu (NOx), które dostają się do katalizatora ze spalinami, są następnie wybiórczo redukowane do azotu i pary wodnej. W ten sposób można zredukować 60-80% tlenków azotu.
Blok cylindrów silnika 1.6 CDTI, wał korbowy oraz głowicę wykonano z aluminium, co pozwoliło zmniejszyć masę o 20 kg. Wtryskiwacze podające paliwo pod ciśnieniem 2 000 barów, a więc wyższym o 25% w porównaniu z poprzednimi generacjami silników wysokoprężnych, umożliwiają podział wtrysku nawet na 10 porcji na każdy cykl pracy cylindra. Takie rozwiązanie ma zapewniać wyższą moc, lepsze rozproszenie paliwa i jego bardziej efektywne wymieszanie z powietrzem z kanałów dolotowych.
Dwa ciche silniki 1.6 CDTI nowej generacji uzupełniają ofertę jednostek wysokoprężnych dostępnych dla Zafiry Tourer. Klienci mają też do wyboru znany 2-litrowy diesel o mocy 110 KM, 130 KM lub 165KM, a także flagowy silnik o mocy 195 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. Wśród jednostek benzynowych dostępny jest motor 1.8 l i mocy 115 KM, a także dwie wersje silnika 1.4 turbo o mocy 120 KM lub 140 KM oraz jednostka 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 170 KM. Najmocniejszym silnikiem benzynowym montowanym w nowej Zafirze Tourer jest 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 200 KM. Obie wersje turbodoładowanych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem należą do całkowicie nowej generacji silników Opla.
Są jeszcze gazowe silniki: 1.4 LPG ecoFLEX o mocy 140 KM lub 1.6 CNG ecoFLEX rozwijający 150 KM.
źródło: Opel