Wymiana opony jest najczęściej związana z jej zużyciem. Aby stwierdzić, że dana opona jest zużyta, należy sprawdzić wskaźnik zużycia opony znajdujący się w środkowej części bieżnika (część opony stykająca się z podłożem). Te wskaźniki zużycia są małymi występami znajdującymi się na dnie rowków lub rzeźby bieżnika.
Gdy wysokość gumy osiągnie poziom tego występu (ograniczenia prawne: wysokość 1,6 mm), wówczas opony powinny zostać wymienione, gdyż bezpieczeństwo nie jest od tej pory dostateczne i użytkownik przekracza w ten sposób przepisy ruchu drogowego.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa zaleca się usilnie, aby z wymianą opon nie zwlekać aż do osiągnięcia tej wartości granicznej.
Istnieją oczywiście jeszcze inne przypadki, gdy wymiana opon jest konieczna:
– gdy po pęknięciu dętki specjalista wykryje uszkodzenie
– gdy opona nie jest zalecana jako wyposażenie danego pojazdu: nieprawidłowy wymiar, symbol prędkości jest zbyt niski, niższy od przewidzianego przez konstruktora, wskaźnik obciążenia jest mniejszy od przewidzianego przez konstruktora, kategoria opon jest nieprawidłowa (osobowe/ciężarowe)
– gdy opona wykazuje nienormalne zużycie miejscowe
– gdy opona wykazuje objawy zestarzenia się
– gdy są obecne nacięcia lub deformacje, mogące zaszkodzić bezpieczeństwu.
W przypadkach wątpliwych nie należy wahać się zwrócić się do specjalisty, który powinien udzielić odpowiednich informacji.
Źródła Kleber
IBRM Samar