Nadejście wiosny to tylko kwestia czasu. Kierowcy już zacierają ręce na myśl o swobodnej i płynnej jeździe. Jednak uwaga! Już wkrótce na drogach pojawi się większa liczba motocyklistów. Czy kierowcy są przygotowani na to spotkanie?
Dwa kółka kontra cztery kółka
W powszechnej opinii stosunki między kierowcami a motocyklistami nie układają się najlepiej. Jedni zarzucają drugim przekraczanie dozwolonej prędkości oraz lekkomyślność i brak ostrożności. Stereotypowy kierowca nie patrzy w lusterka a motocyklista pędzi jak szalony. Jak się jednak okazuje sprawa nie przedstawia się aż tak źle. – Jakiś czas temu przeprowadziliśmy badania dotyczące wzajemnych relacji między kierowcami a motocyklistami. Były one sporym zaskoczeniem – przyznaje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Aż dwie trzecie ankietowanych stwierdziło, że motocykliści nie stanowią na drogach większego zagrożenia od kierowców samochodów – tłumaczy Florkowska. Z drugiej strony, trzeba zwrócić uwagę na fakt, że 70 procent respondentów uważało, że motocykliści jeżdżą z nadmierną prędkością i wpychają się pomiędzy inny pojazdy na jezdni. Co stwarza zatem większe zagrożenie na drogach? Dwa czy cztery kółka?
Zabójcze lato
Z danych zgromadzonych przez Policję w raporcie „Wypadki drogowe w Polsce 2011” wynika, że w motocykliści uczestniczyli w 2 359 wypadkach, w których zginęły w sumie 292 osoby. Motocykliści spowodowali natomiast 1 160 wypadków a zginęły w nich 183 osoby. Co zwraca szczególną uwagę? Na pewno fakt, że większość wypadków spowodowanych przez amatorów dwóch kółek ma miejsce w konkretnych dniach oraz miesiącach – w weekendy między majem a wrześniem. Jest to zrozumiałe ponieważ przypada wtedy środek letniego sezonu, w którym aura zachęca do motocyklowych wypadów. Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków z winy motocyklistów. Królują tu trzy zasadnicze czynniki: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (650 wypadków) nieprawidłowe wyprzedzanie (184 wypadki) niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (96 wypadków).
Grzechy kierowców
Kierowcy też mają swoje na sumieniu. Z winy kierujących w 2011 roku miało miejsce 32 188 wypadków, w których zostało zabitych 2841 osób. Jakie były ich przyczyny? Po pierwsze (tak jak w przypadku motocyklistów) niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (9 179 wypadków), po drugie nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (8 572 wypadki) i po trzecie: nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4 515 wypadków). Warto przy okazji zwrócić uwagę na to, kto powoduje wypadki w których poszkodowanymi zostali motocykliści – w większości są to samochody osobowe (992 wypadki) lub ciężarowe (48 wypadków). Dlaczego doszło do tych wypadków? Kierowcy samochodów popełniali trzy grzechy główne: nie udzielali pierwszeństwa przejazdu, wykonywali nieprawidłowy manewr skrętu lub nieprawidłowo zmienili pas ruchu.
Lustereczko, powiedz przecie
Wiosna już za pasem i nie ma rady – kierowcy i motocykliści muszą nauczyć się ze sobą koegzystować. Co mogą zrobić by uniknąć wypadku? – Biorąc pod uwagę przyczyny wypadków z udziałem tych obu grup, uczestnicy ruchu powinni zwrócić uwagę na prędkość jazdy oraz zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewrów – mówi Magda Zglińska z serwisu Yanosik.pl. Z pomocą przychodzą także kampanie społeczne np. ta przygotowana przez Forum Motocyklistów i przypominająca kierowcom o konieczności patrzenia w lusterka. Naklejki „motocykle są wszędzie” zdobyły już sporą popularność i pewnie zapobiegły już niejednemu wypadkowi.
Motofakty.pl, Autor: źródło: creandi.pl