Komisje w Parlamencie Europejskim odpowiedzialne za wzmacnianie konkurencji na rynku i za sprawy związane z transportem (IMCO i TRAN) przyjęły raport wzywający do ustanowienia obowiązku montowania automatycznego systemu powiadamiania o wypadkach drogowych eCall.
Członkowie obu Komisji postulowali we wspólnej uchwale, aby wszystkie nowe samochody zostały wyposażone w system eCall do 2015 r. W raporcie poruszony został także temat dostosowania systemu do aut, które są obecnie używane. Dokument ten szeroko analizuje wszystkie aspekty związane z wdrożeniem systemu i może posłużyć w przyszłości jako podstawa legislacyjna dla Komisji Europejskiej.
Zakłada się, że system eCall zmniejszy liczbę poszkodowanych w wypadkach o 10-15%. W razie wypadku system zamontowany w pojeździe pozwoli natychmiast nawiązać połączenie z numerem 112, powiadamiając służby ratunkowe o zdarzeniu.
Hartmut Röhl, Prezes FIGIEFA (Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych) skomentował: – Raport jest silnym sygnałem do rozpoczęcia prac przez Komisję Europejską nad projektem legislacyjnym obowiązkowo wprowadzającym ogólnoeuropejski system eCall, wraz ze szczegółowymi przepisami mówiącymi o interoperacyjnej i bezpiecznej platformie telematycznej o otwartym dostępie do aplikacji i usług pojazdu, w celu zapewnienia prawdziwie wolnego wyboru konsumenta.
Kkolejnym krokiem we wdrażaniu tego typu rozwiązań ma być wprowadzenie systemów serwisowych, informujących kierowców np. o konieczności udania się do warsztatu celem usunięcia usterki lub odbycia okresowego przeglądu.
Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Alfred Franke uważa, że „postulowanie wprowadzenia systemu eCall jest bez wątpienia inicjatywą słuszną, aczkolwiek należy pamiętać, iż obecnie aplikacje i usługi telematyczne mogą być oferowane wyłącznie przez producentów pojazdów, bez sprawiedliwego dostępu lub konkurencji ze strony niezależnych operatorów.”
Dlatego też, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania, niezależni operatorzy w wybranych obszarach działalności, jak np. nieoczekiwanej awarii samochodu w drodze, nie będą już w stanie oferować konsumentom swoich produktów i usług, co sprawi, że wolna konkurencja na rynku będzie zagrożona. To z kolei spowoduje wzrost cen dla konsumentów i może narazić małe i średnie przedsiębiorstwa w całej Europie na utratę tysięcy miejsc pracy.
– Właśnie by temu zapobiec i wzmocnić zdrową konkurencję, sprawozdanie podkreśla istotę pełnej dostępności systemu eCall dla wszystkich zainteresowanych stron, czyli np. niezależnych dostawców urządzeń i usług, warsztatów samochodowych zarówno autoryzowanych, jak i tych niezależnych oraz innych powiązanych z motoryzacją usługodawców, podkreśla Franke.
Aby złagodzić obawy powstałe w poprzednich dyskusjach, w sprawozdaniu zostały poruszone również kwestie dotyczące ochrony danych. W raporcie przewiduje się, że system eCall będzie pozostawał w stanie uśpienia do momentu uczestnictwa pojazdu w wypadku. Ponadto posłowie zapewnili, że system będzie musiał uwzględniać wszystkie europejskie i krajowe przepisy dotyczące ochrony danych, a dodatkowe usługi będą zgodne z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa i ochrony.
Kolejnym krokiem będzie poddanie sprawozdania pod głosowanie na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego, która odbędzie się na początku lipca w Strasburgu.
SDCM, wnp.pl (AG)