W okresie styczeń – luty 2013 r. odnotowano znaczący spadek (-34%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 128 autobusów, wszystkie powyżej 3,5t.
Kiepsko rozpoczął się rok na autobusowym rynku. Po słabym styczniu przyszedł marny luty, podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, przywołując dane JMK analizy rynku transportowego. Liczba rejestracji nowych autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony wyniosła 128 szt. To o 34,7% mniej niż rok temu.
Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. Podobnie jak w styczniu jedynym wyjątkiem okazały się minibusy, gdzie zanotowaliśmy wzrost (+10,8%) do poziomu 41 szt. Za taki stan rzeczy są odpowiedzialne duże, unijne kontrakty na dostawy autobusów miejskich, a właściwie ich brak. W tym roku jest ich zdecydowanie mniej niż w zeszłym roku. Wówczas też – szczególnie na początku roku – były realizowane zamówienia m.in. dla Krakowa, Lublina, Rzeszowa, Szczecina i Poznania, które zostały zawarte jeszcze w 2011 r. Teraz ich nie ma, a jednym wyjątkiem są zakupy MPK Kielce, gdzie inwestowano w tabor także rok temu. Dlatego trzeba czekać na realizację dopiero co ogłoszonych zamówień i powoli powstający portfel zamówień, pisze PZPM, wskazując na kontrakty MZA Warszawa (36 miejskich), a także zamówienia MPK Poznań (25 szt.) i PKM Gliwice (20 szt.). Podsumowując – polskie miasta w tym roku nabyły łącznie 74 szt. autobusów, a w zeszłym – 101 szt. (-26,7%).
Segment międzymiastowy na początku ub.r. przeżywał lekkie ożywienie (zamówienia Mobilisu dla mazowieckich PKS-ów). Teraz jest gorzej. W pierwszych dwóch miesiącach 2012 r. zarejestrowano 36 szt. tego typu pojazdów, natomiast w tym – zaledwie 7 (-80,6%). W kategorii autobusów turystycznych, po zeszłorocznym zrywie inwestycyjnym związanym z Euro 2012 teraz nastąpił kryzys – w okresie I-II 2013 rynek wchłonął 6 szt. Pozostaje czekać na rozstrzygniecie wojskowego zamówienia na 60 autokarów.
W kategorii minibusów polscy klienci zarejestrowali o 4 szt. więcej niż przed rokiem (+10,8%). Najwięcej tego typów pojazdów rejestruje się w Warszawie, Pile i Wejherowie.
Autobusowym liderem w Polsce (I-II 2013) jest Mercedes-Benz. Marka zarejestrowała 46 pojazdów, w tym 31 minibusów. W zestawieniu JMK, Mercedes obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska (segment miejski, międzymiastowy i turystyczny), oraz część firm zabudowujących (segment mini). Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 34 szt. (m.in. dostawy dla MPK Kielce i MZK Bydgoszcz). Potem jest MAN (20) i Autosan (9).
źródło: PZPM, JMK
AUTOR: WNP.PL (AG)