W poniedziałek rządowy fundusz Qatar Holding poinformował, że sprzedał swoje 10 proc. udziałów w spółce Porsche Automobil Holding SE, który jest głównym akcjonariuszem Volkswagena.
Po tej transakcji jedynymi właścicielami Porsche Automobil Holding SE będą rodziny Porsche i Piech, potomkowie austriackiego konstruktora Ferdynanda Porsche, który zaprojektował auto znane dziś jako „garbus”. Wartości transakcji nie ujawniono.
Decyzja Kataru oznacza, że obecnie potomkowie Ferdynanda Porsche będą mieli niepodzielną kontrolę nad Volkswagenem, największym koncernem samochodowym Europy. Bo spółka Porsche Automobil Holding SE posiada pakiet 50,7 proc. akcji VW.
Katar, który czerpie wielkie zyski z eksportu gazu, został udziałowcem Porsche Automobil Holding cztery lata temu. W tym czasie zawalił się plan produkującej sportowe auta firmy Porsche AG – także związanej kapitałowo z potomkami Ferdynanda Porsche – która chciał przejąć koncern Volkswagena, kupując na kredyt akcje tego motoryzacyjnego giganta. Zadłużona firma Porsche AG popadła w tarapaty finansowe i musiała prosić o pomoc Volkswagena.
Po serii transakcji, które trwały do zeszłego roku, sportowe auta Porsche zostały jedną z marek w grupie Volkswagena, natomiast kontrolę nad całym tym koncernem przejęła firma Porsche Automobil Holding. Tę reorganizację swoimi petrodolarami wsparł Katar, zachęcany do tej inwestycji przez rząd Niemiec.
Po sprzedaży akcji w spółce kontrolującej Volkswagena Katar zachował jeszcze 17 proc. akcji koncernu z Wolfsburga. Arabscy szejkowie będą teraz trzecim co do wielkości akcjonariuszem Volkswagena, po potomkach projektanta „garbusa” oraz rządzie Niemiec.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AFP, AP