Francuzi i Japończycy mają rozmawiać o zamianie dotychczasowego mniej oficjalnego aliansu na formalną spółkę kapitałową. Nie wszyscy są zachwyceni tym pomysłem – informuje agencja Bloomberg.
Według anonimowego źródła agencji, Carlos Ghosn, szef strategicznego aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi prowadzi negocjacje, które mają doprowadzić do powstania jednej, wielkiej korporacji. Według informatorów Bloomberga, strony rozmawiają obecnie o zasadach wymiany akcji pomiędzy Nissanem a Renault (o roli Mitsubishi w tych rozmowach rozmówcy nie wspominają). Dziś Renault ma 43 procent udziałów w Nissanie, z kolei do japońskiego producenta należy 15 procentowy pakiet francuskiego koncernu. Według agencji, giełdowa kapitalizacja Renault wynosi obecnie 36 mld USD, podczas gdy Nissan ma być wyceniany na 43 mld dolarów.
Osiągnięcie porozumienia w sprawie powołania jednej spółki może jednak okazać się bardzo trudne. Francuski rząd ma 15 procent udziałów w Renault i może niechętnie podchodzić do rezygnacji z kontroli nad firmą lub osłabienia w niej swoich wpływów. Francuzi i Japończycy mają się ponadto różnić w ocenie tego, gdzie ma się w przyszłości znaleźć główna siedziba nowej firmy. Agencja sugeruje, że jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu mogłyby być doświadczenia fuzji firm Fiat i Chrysler. Firma powstała z połączenia Renault i Nissana mogłaby np. zostać zarejestrowana w Holandii, gdzie spółkę zarejestrował koncern Fiat Chrysler Automobiles. Siedziba FCA mieści się zaś zarówno we Włoszech, jak i w Stanach Zjednoczonych. – Nie podjęto ostatecznych decyzji, a rozmowy, które trwają od kilku miesięcy, mogą nie doprowadzić do porozumienia – zastrzegają się rozmówcy Bloomberga.
Rzecznik aliansu Renault-Nissan miał stwierdzić, że grupa nie komentuje plotek i spekulacji. Komentarza odmówił agencji rzecznik francuskiego ministerstwa finansów. Przedstawiciele Nissana i Renault również postąpili w taki sam sposób.
We wrześniu ubiegłego roku francusko-japońscy partnerzy ogłosili strategiczny plan rozwoju do 2022 roku. Renault, Nissan i Mitsubishi poinformowały, że zacieśniają współpracę i przyspieszają realizację projektów z wykorzystaniem wspólnych platform, silników i nowych technologii. W ramach planu pn. Alliance 2022 producenci przewidują uzyskanie do końca 2022 roku 10 mld euro rocznie dzięki efektowi synergii. Na rynek trafić ma 12 nowych modeli samochodów o zerowej emisji oraz 40 nowych modeli wyposażonych w technologie jazdy autonomicznej. Na zakończenie realizacji planu, dzięki wprowadzeniu na rynek nowych modeli i nowych technologii, łączna sprzedaż Renault-Nissan-Mitsubishi ma przekroczyć 14 mln samochodów i wygenerować obroty w wysokości 240 mld dolarów.
W minionym roku alians sprzedał 10,6 mln samochodów, o 6,5 proc. więcej w stosunku do roku 2016. Jak informowały służby prasowe, niemal co dziewiąte auto (osobowe i dostawcze) sprzedane na świecie w roku 2017 było samochodem należącym do marek aliansu.
Źródło: www.samar.pl