Renault dąży do wznowienia rozmów w sprawie fuzji z Nissanem, co jest pierwszym, który będzie obejmował ofertę obu firm dla Fiat Chrysler Automobiles, podał Financial Times.
Utworzenie nowej rady sojuszu pod przewodnictwem prezesa Renault Jean-Dominique Senarda zwiększyło pewność, że obie strony mogą przyspieszyć plany fuzji.
Połączenie Renault, Nissana, Fiata i Chryslera stworzyłoby firmę, która mogłaby lepiej konkurować z globalnymi firmami, takimi jak Volkswagen i Toyota.
Carlos Ghosn, były prezes Renault i Nissan, który został aresztowany w Tokio w listopadzie pod zarzutem popełnienia przestępstwa finansowego, przeprowadził rozmowy na temat połączenia Renault z Fiatem Chryslerem dwa do trzech lat temu, podał Financial Times, podając dwa niezidentyfikowane źródła. Propozycja Ghosna została zatrzymana przez rząd francuski, podała gazeta. Ghosn, który jest zwolniony za kaucją i oczekuje na proces, zaprzeczył zarzutom przeciwko niemu.
Sam Fiat Chrysler szuka partnerstwa lub fuzji, a prezes John Elkann spotkał się z innymi rywalami, w tym PSA Group, aby ocenić możliwość zawarcia umowy, donosi gazeta.
Rzecznicy Renault i Nissana odmówili komentarza w sprawie powyższych informacji. Przedstawiciele Fiata Chryslera nie zareagowali na prośbę o komentarz.
Przed aresztowaniem Ghosn planował scementować sojusz Nissana i Renault w pełnej fuzji. Mimo to taki ruch napotykał na opór ze strony Nissana, w tym prezesa Hiroto Saikawy. Zamiast głębszego powiązania kapitałowego, Nissan starał się poprawić pozycję przetargową Japonii w partnerstwie, o którym mówił, że od dawna faworyzuje stronę francuską.
Sojusz Renault-Nissan jest często wymieniany jako przykład udanej kombinacji, która nie posunęła się tak daleko jak fuzja, oparta na cross-shareholdings i cięciu kosztów. Partnerstwo zostało zawieszone przez skandal wokół Ghosn. Jednak w tym miesiącu zgodzono się na nową strukturę zarządzania mającą na celu usprawnienie decyzji operacyjnych, a Senard został przewodniczącym sojuszu.
Renault, które jest właścicielem 43 procent Nissana, ma kapitalizację rynkową na poziomie 18,9 miliarda dolarów. Wartość rynkowa Nissana to około 35 miliardów dolarów, podczas gdy kapitalizacja rynkowa Fiata Chryslera wynosi około 23 miliardów dolarów.