Grupa Renault podsumowała ubiegłoroczne rezultaty sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych na świecie oraz w Polsce. Przedstawiła również plany na 2016 rok.
Renault zarejestrowało w 2015 roku 17 946 samochodów osobowych. Liderem sprzedaży w gamie modeli producenta pozostaje Clio, który znalazł 7 467 nabywców (hatchback + grandtour). Drugie miejsce zajął flagowy model Renault – Megane, który sprzedał się w liczbie 3 570 sztuk (hatchback + grandtour), a trzecie -Captur (2 481 nowych właścicieli).
Dacia znalazła się w pierwszej dziesiątce zarówno na rynku samochodów osobowych (z udziałem 3,7%) jak i w segmencie aut dostawczych (udział 3,4%). Najlepiej sprzedającym się modelem marki był Duster – 6 312 sztuk. Wynik ten pozwolił Dusterowi zająć 1 miejsce w segmencie SUV na polskim rynku. Ponad 1/3 sprzedanych w Polsce Dusterów była wyposażona w napęd 4×4.
Flotowy rekord
W 2015 roku firmy zakupiły na polskim rynku rekordową liczbę samochodów Renault – 18 855 szt., co oznacza wzrost o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dzięki temu Renault zakończyło ubiegły rok w pierwszej piątce wśród producentów sprzedających auta do firm. Sprzedaż aut osobowych Renault do firm wyniosła 10 285 szt., natomiast aut dostawczych – 8 570 szt. Licząc całkowitą liczbę samochodów Renault i Dacia kupionych przez firmy w 2015 roku okazuje się, że również było ich rekordowo dużo -29 411 szt. pojazdów osobowych i dostawczych.
W sprzedaży flotowej najbardziej popularnymi modelami okazały się w 2015 roku Clio, Clio Grandtour oraz Megane Grandtour z wyposażeniem odpowiadającym standardom aut służbowych, tzn. klimatyzacją, zestawem głośnomówiącym i nawigacją. Najczęściej klienci wybierali silniki 1.5 dCi lub 1.6 dCi. – Pod koniec roku wprowadziliśmy na rynek nowy model, Talisman, W tym roku w sprzedaży pojawi się jego odmiana kombi, a także cieszące się największą popularnością w sprzedaży flotowej modele, czyli Nowe Renault Megane oraz Nowe Clio – także liczymy na jeszcze większy sukces na rynku flotowym w przyszłym roku – powiedział Tomasz Mróz, Dyrektor Sprzedaży Zbiorowej i Specjalnej Renault Polska.
W ramach kilku największych kontraktów na dostawę flot w roku 2015 Renault Polska sprzedało prawie dwa tysiące aut. Największy kontrakt na blisko 800 samochodów zrealizowany został dla firmy Orange, 260 aut zakupiła firma farmaceutyczna Polpharma, 260 – PepsiCo, było też kilka kontraktów mniejszych, tj. na 150 – 160 aut dla branży spożywczej czy zaopatrzenia biur.
Lider pojazdów specjalistycznych
Renault zajęło drugie miejsce na rynku samochodów dostawczych, z udziałem 15,3%. Dacia znalazła się natomiast w pierwszej dziesiątce. Obie marki grupy mają 18,5% udziału w polskim rynku samochodów dostawczych.
Niezmiennie od 2009 roku Renault pozostajeliderem rynku samochodów specjalistycznych(modyfikowanych), osiągając na koniec 2015 roku ponad 32-procentowy udział modelu Master w segmencie podwozi do zabudowy.
Globalny wzrost
Sprzedaż pojazdów osobowych i dostawczych Grupy Renault zwiększyła się na świecie w 2015 r. o 3,3%, przy łącznej liczbie 2,8 miliona pojazdów na rynku odnotowującym wzrost o 1,6%. Rosnąca już od trzech lat liczba rejestracji umożliwiła Grupie ustanowienie nowego rekordu. Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 3,2%. Marka Renault pozostaje francuską marką nr 1 na świecie, zaś Dacia ustanowiła nowy rekord sprzedaży.
W Europie Grupa odnotowała wzrost liczby rejestracji o 10,2%, do 1 613 499 pojazdów, przy udziale w rynku wynoszącym 10,1%. Jeśli chodzi o rynek pojazdów osobowych, Renault (+ 11,1%, przy 969 508 pojazdach) zachowuje pozycję lidera w segmencie samochodów miejskich (segmenty A + B) dzięki sukcesom modeli Clio i Captur – liderów w swoim segmencie, ze 194 703 zarejestrowanymi pojazdami (23,7% segmentu). Francuski producent jest również liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Sprzedaż Grupy wzrosła (+ 49%) w 2015 roku do 23 086 pojazdów (z wyłączeniem Twizy). Model ZOE stał się liderem rynku pojazdów osobowych: 18 453 rejestracje w ciągu roku (+ 68%).
W 2015 r. obroty Grupy wyniosły 45,327 miliarda euro, co oznacza wzrost o 10,4% w stosunku do roku 2014. Bez uwzględnienia różnic kursowych wzrost wyniósł 10,6%. Powyższe wyniki udało się osiągnąć dzięki wzrostowi sprzedaży (480 milionów euro) oraz dalszej redukcji kosztów (527 milionów euro).
2016: umiarkowany optymizm
Według analityków Renault 2016 r. światowy rynek powinien odnotować wzrost na poziomie 1–2% w stosunku do 2015 r. Zarówno na rynku europejskim, jak i we Francji spodziewany jest wzrost o 2%. Rynki : brazylijski i rosyjski prawdopodobnie nadal będą zaliczać spadki odpowiednio o 6% i o 12%. Odwrotna sytuacja będzie miała miejsce w Chinach (+ 4–5%) oraz w Indiach (+ 8%), w których ciągle powinno dochodzić do dynamicznego wzrostu.
W 2016 roku Grupa Renault przewiduje przyspieszenie wzrostu sprzedaży globalnej, wzmocnienie marki Renault w Europie oraz rozwój we wszystkich 5 regionach.
Na polskim rynku producent zaprezentuje w pierwszej połowie 2016 roku nowe wersje modelu Captur(Limited oraz White Edition), Megane 4 oraz Kadjar w wersji Black Edition, w drugiej połowie facelifting modelu Clio oraz nowy model z segmentu C. Tegoroczną gwiazdą gamy Renault będzie jednak modelTalisman, oferowany zarówno w odmianie czterodrzwiowej (sedan) jak i kombi (Grandtour). Miłośników Dacii zapewne ucieszy zapowiedź wprowadzenia limitowanej serii Open we wszystkich modelach. Firma zapewnia, że mocną stroną tej serii będzie korzystny stosunek ceny do wyposażenia. W drugiej połowie roku zapowiada facelifting poszczególnych modeli.
Źródła
|