Rada Unii Europejskiej zaakceptowała zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy. Pod koniec kwietnia rząd wnioskował m.in. o wykreślenie z KPO zapisu o wprowadzeniu podatku od aut spalinowych w zamian za program wsparcia finansowego dla aut elektrycznych.
Rada Unii Europejskiej, a konkretnie Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN), wydała 16 lipca zgodę na rewizję Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wcześniej, 1 lipca br. zielone światło dla zmian w KPO dała Komisja Europejska. Wniosek w tej sprawie polski rząd wystosował do Komisji jeszcze 30 kwietnia 2024 roku. – Dowiezione. Rada UE właśnie przyjęła rewizję KPO. Teraz czas intensywnych inwestycji! We wrześniu składamy dwa wnioski o płatność. A pod koniec roku kolejny – jeszcze większy niż poprzedni – przelew dla Polski – pochwaliła się na platformie X (wcześniej Twitter) Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dzięki wtorkowej decyzji Komisji Europejskiej nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. Ale, jak się niedawno okazało, podatek ten ominie głównie osoby fizyczne, zostaną nim natomiast obciążone firmy dysponujące więcej niż jednym samochodem. Nowy podatek miałby zastąpić istniejącą dziś opłatę za korzystanie ze środowiska, a nad szczegółowymi rozwiązaniami pracuje obecnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W zamian za rewizję KPO polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu nowych i używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł
Opracowanie: Paweł Janas
Źródło: SAMAR