Działania polityczne zmierzające do ograniczenia rozwoju technologii nowej generacji silników diesla nie mają sensu z punktu widzenia ochrony środowiska – uważają szefowie czterech europejskich organizacji, skupiających producentów samochodów i firmy z przemysłu rafineryjnego.
Jak napisali w liście otwartym do twórców unijnego prawa prezesi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Przemysłu Motoryzacyjnego (CLEPA), Stowarzyszenia Kontroli Emisji przez Katalizatory (AECC) oraz organizacji FuelsEurope, skupiającej przedsiębiorstwa z branży rafineryjnej, w tym PKN Orlen i Grupę Lotos, ograniczanie rozwoju prac nad nową generacją silników diesla podważyłoby obecne wysiłki zmierzające do ograniczenia emisji CO2.
Przedstawiciele branż motoryzacyjnej i rafineryjnej przekonują w liście, że europejscy producenci samochodów i ich dostawcy, we współpracy z przemysłem rafineryjnym, odgrywają wiodącą rolę na świecie w rozwijaniu nowoczesnych technologii silników diesla.
Zwracają uwagę, że od 1992 roku Unia Europejska wprowadzała coraz ostrzejsze normy emisji spalin na pośrednictwem kolejnych standardów „Euro”, a przemysł odgrywał swoją rolę, dostosowując się do tych standardów. Zdaniem autorów listu krytyka, związana z tym, że pojazdy spełniające normę Euro 5 w rzeczywistości ograniczają emisję w znacznie mniejszym stopniu niż w warunkach laboratoryjnych, znajduje odzwierciedlenie w najnowszej normie Euro 6, którą będą musiały spełniać wszystkie nowe pojazdy od 1 września 2015 roku. Euro 6 po raz pierwszy zobowiązuje producentów do przeprowadzenia testów emisji w warunkach drogowych, a nie jedynie laboratoryjnych.
Zdaniem branży w ciągu ostatnich 15 lat limity emisji NOx dla silników diesla ograniczone zostały o 84 proc., a samochody z silnikami wysokoprężnymi, ze znacząco niższą emisją CO2 na kilometr w porównaniu do silników benzynowych, są kluczowe dla osiągnięcia przez producentów unijnego celu ograniczenia emisji w transporcie drogowym do 2021 roku i później.
List podpisali Carlos Ghosn, prezes ACEA i szef Renault, Arnaud De David‐Beauregard, prezes CLEPA, Michael Neisel, prezes AECC oraz Michel Bénézit, prezes FuelsEurope.
AUTOR: WNP.PL (PA)