Koncern Volkswagen konsekwentnie rozwiązuje problemy wynikające ze sprawy silników Diesla: w 2016 roku wynik operacyjny przedsiębiorstwa okazał się bardzo stabilny, mimo że negatywny wpływ miały na niego obciążenia nadzwyczajne.
Bez zdarzeń nadzwyczajnych wynik okazał się lepszy niż zakładano wcześniej. Obroty w roku rozrachunkowym 2016 zwiększyły się o 4 miliardy do 217,3 miliardów euro. Wynik operacyjny, który rok wcześniej z powodu kryzysu związanego z silnikami Diesla okazał się ujemny, tym razem był wyraźnie pozytywny i wyniósł 7,1 miliarda euro. Wynik operacyjny koncernu bez nadzwyczajnych zdarzeń osiągnął jak dotąd najwyższą wartość – 14,6 miliarda euro i znacznie przekroczył poziom z zeszłego roku (wzrost o 14 procent), operacyjna stopa zwrotu z inwestycji wzrosła do 6,7 procenta (w 2015 roku – 6,0 procent).
Widoczne sukcesy przynosi też restrukturyzacja koncernu. „Zakończony rok rozrachunkowy postawił przed nami bardzo trudne wyzwania, jednak mimo kryzysowej sytuacji koncern osiągnął jak dotąd najlepszy wynik operacyjny” – powiedział w Wolfsburgu prezes koncernu Matthias Müller. „Liczby pokazują, że pod względem operacyjnym i finansowym Volkswagen jest bardzo stabilny. To daje nam wiarę w przyszłość”. Müller dodał: „Nowa struktura koncernu zakładająca większą decentralizację odpowiedzialności wzmacnia nasze marki we wszystkich regionach świata i sprawia, że jesteśmy bliżej naszych klientów. Będziemy działać jeszcze szybciej, w sposób bardziej skoncentrowany i wydajniejszy. Dzięki temu znacznie efektywniej wykorzystamy nasze mocne strony i potencjał synergii koncernu, w którego skład wchodzi wiele marek”.
Mimo wyzwań, jakie niesie ze sobą sprawa diesli oraz mimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rykach – brazylijskim i rosyjskim, w minionym roku rozrachunkowym koncern dostarczył klientom na całym świecie 10,3 miliona samochodów. Tym samym w 2016 roku nie tylko osiągnięto założony cel, ale też uzyskano nowy rekordowy wynik. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost sprzedaży na rynkach Europy zachodniej i środkowej oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Większa elastyczność produkcji oraz dobre wyniki działu usług finansowych najbardziej przyczyniły się do zwiększenia przychodów koncernu ze sprzedaży (wzrost o 1,9 procent), co z nawiązką wyrównało negatywne skutki zmian kursów walut oraz spadki sprzedaży w niektórych regionach świata. Zgodnie z przewidywaniami wyniki chińskiej spółki były w zeszłym roku nieco gorsze. Jej działalność jest bilansowana w kapitale własnym, dlatego nie jest uwzględniana przy obrotach i przy wyniku operacyjnym koncernu.
W 2016 roku wyniki finansowe koncernu, zarówno brutto jak i netto, wyniosły odpowiednio 7,3 oraz 5,4 miliarda euro i ponownie okazały się bardzo pozytywne. Sytuacja finansowa jest nadal bardzo stabilna: płynność finansowa netto działu produkcji samochodów wyniosła na koniec roku 27,2 miliarda euro, co oznacza, że o 2,7 miliarda euro przekroczyła wartość z roku poprzedniego. Największa część spodziewanych zdarzeń nadzwyczajnych (6,4 miliarda euro) dotyczyła regulacji spraw związanych z emisją spalin przez silniki Diesla, zwłaszcza związanych z zabezpieczeniem ryzyka prawnego.
„Mimo obciążeń i wyzwań spowodowanych sprawą diesli możemy być zadowoleni z wyników działalności oraz ze stanu finansów koncernu” – tak roczne sprawozdanie finansowe skomentował członek zarządu ds. finansowych Frank Witter. „Wierzę, że koncern Volkswagen sprosta wyzwaniom chwili. We wszystkich obszarach działalności musimy osiągać nasze cele zachowując najwyższą dyscyplinę po to, by w kolejnych latach znów kroczyć drogą sukcesu”.
Szef koncernu Matthias Müller podkreślił, że przywiązuje ogromną wagę do zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej zawartych w programie „TOGETHER – strategia 2025”. „Zaangażowanie i wysoka fachowa kompetencja naszych pracowników są podstawą skutecznego przeprowadzenia procesu transformacji, który uczyni koncern wiodącym dostawcą środków transportu wytwarzanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju”, powiedział Müller.
Na walnym zgromadzeniu udziałowców 10 maja 2017 roku Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują wypłatę dywidendy w wysokości 2,00 euro (w ubiegłym roku – 0,11 euro) w wypadku akcji zwykłej i 2,06 euro (0,17 euro) za akcję uprzywilejowaną.
Perspektywy na 2017 rok:
Koncern Volkswagen przewiduje, że wzrost gospodarki światowej w 2017 roku nieznacznie przekroczy poziom roku poprzedniego. Największych wzrostów spodziewamy się w obszarach rosnących gospodarek Azji.
Przewidujemy, że rynki zbytu samochodów osobowych będą się w 2017 roku rozwijać nierównomiernie. Światowy popyt na samochody użytkowe prawdopodobnie będzie rósł wolniej niż w roku 2016.
Spodziewamy się, że w 2017 roku dostawy do klientów koncernu Volkswagen, przy utrzymujących się trudnych warunkach rynkowych, nieznacznie przekroczą poziom poprzedniego roku. Wyzwania wynikają przede wszystkim ze słabej koniunktury, silnej konkurencji, niestabilnych kursów walut oraz z sytuacji związanej silnikami Diesla.
Zakładamy, że przychody ze sprzedaży koncernu Volkswagen w dziale samochodów osobowych i dziale samochodów użytkowych w 2017 roku wzrosną o najwyżej 4 procent ponad wartość z roku poprzedniego. W wypadku wyniku operacyjnego koncernu spodziewamy się w 2017 roku poziomu rentowności operacyjnej w przedziale od 6,0 do 7,0 procent.
Źródło: www.mototarget.pl