W marcu 2013 roku zarejestrowano 1 321 nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony. Popyt w ostatnim miesiącu zmniejszył się o 10,2% r/r. W porównaniu do lutego zainteresowanie ciężarówkami było jednak większe o niemal 1/5 (+19,1% m/m).
Zasadnicza część pojazdów ciężarowych, jaką stanowią ciągniki stanowiła ponad 73%, zmniejszyła się jednak w ostatnim miesiącu bardziej (-11,7% r/r) niż liczba zabudowanych podwozi (-6% r/r). Liczba rejestracji samochodów najcięższych (dmc>16t), zmniejszyła się jeszcze więcej tj. o 15% r/r do poziomu 1 102 szt., chociaż było ich więcej niż w lutym o niemal 20% informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w oparciu o dane Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Od początku roku sprzedano 3 453 auta ciężarowe powyżej 3,5t. Spadek w tej grupie w skali roku pogłębił się do -6,7%. Popyt na samochody najcięższe w tym czasie zmniejszył się o 10,8%. W I kwartale zarejestrowano 2 894 pojazdy o dmc>16t.
W pierwszym kwartale roku firmy (nie licząc działalności osób fizycznych) zarejestrowały 2 936 pojazdów (-101 szt. r/r). Stanowiły one 85% rynku podczas, gdy przed rokiem 82,1%. Na pojazdy w leasingu czy CFM przypadło 64,3% całości czyli 2 220 szt. Klienci indywidualni zarejestrowali w ciągu trzech miesięcy br. 517 samochodów (-21,9%). Udział tej grupy nabywców zmniejszył się do niecałych 15%.
W marcu zgodnie z informacją GUS wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa był nadal ujemny chociaż nieco mniej pesymistyczny niż przed miesiącem. Nadal negatywne chociaż lepsze były oceny dotyczące obecnego i przyszłego popytu. Niekorzystna była nadal ocena sytuacji finansowej. Planowano nieco więcej zwolnień pracowników.
W grupie samochodów o dmc>3,5t w marcu 2013 na 1. pozycji nadal był MAN – 281 szt. (+35,7% r/r), na 2. DAF – 266 (-31,4%) a na 3. Scania – 214 (+11,5%). Po trzech miesiącach czołówka to: DAF – 703 (-19%), MAN – 677 (+1,8%) i Mercedes – 570 (-12,4%).
źródło PZPM, CEP
AUTOR: WNP.PL (AG)