Klienci indywidualni, którzy decydują się na zakup nowego samochodu stanowią w Polsce zaledwie 4% rynku – wynika z danych IBRM SAMAR.
Według danych CEP, w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2015 roku w Polsce zarejestrowano 422 281 samochodów osobowych. Na tę liczbę składa się 57 947 rejestracji nowych samochodów, co stanowi 13,7% udziału w rynku, 111 347 pierwszych rejestracji używanych samochodów pochodzących z importu (26,3% udziału) oraz 252 987 przerejestrowań samochodów pochodzących z rynku wtórnego (60% udziału).
Jak widać, auta z rynku wtórnego są wybierane najczęściej. Na tym rynku również pojawiają się dwie opcje do wyboru: kupno samochodu, który pochodzi z polskiego salonu lub takiego, który wcześniej był już zarejestrowany za granicą i obecnie ma polskie „blachy”. Dominacja aut z zagranicy widoczna jest także w tym przypadku. W bieżącym roku takie pojazdy stanowiły przedmiot 57% transakcji kupna (144 543 szt.), a pozostałe 43% (108 444 szt.) to auta, które wyjechały z polskich salonów.
W tym roku rejestracje samochodów na osoby prywatne stanowią aż 89,2% rejestracji (376 733 szt.), a tylko pozostałe 10,8% aut trafiło do firm (45 548). Wiadomo więc, że firmy kupują głównie nowe samochody (w tym roku 30 197 sztuk), a osoby prywatne decydują się na zakup używanego samochodu pochodzącego z importu lub rynku wtórnego.
A co z samochodami nowymi? Według danych CEP, w ciągu dwóch miesięcy klienci indywidualni zarejestrowali 27 750 nowych „osobówek”, co stanowi niespełna 48% rynku nowych samochodów osobowych. W rzeczywistości liczba ta jest jeszcze mniejsza, ponieważ dane te zawierają także rejestracje na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki cywilne. Szacuje się, że po ich uwzględnieniu, realny udział osób prywatnych nie przekracza 30%, zatem liczba rejestracji powinna wynosić około 17 300 sztuk. Porównując tę liczbę, do wszystkich rejestracji w analizowanym okresie (422 281 szt.) okazuje się, że klienci indywidualni kupujący nowy samochód stanowią zaledwie 4% rynku!
Poniżej przedstawiamy ranking TOP20 rejestracji marek samochodów osobowych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 56 382 szt.,
2. Opel – 47 625 szt.,
3. Ford – 30 049 szt.,
4. Renault – 28 915 szt.,
5. Audi – 26 505 szt.,
6. Fiat – 24 591 szt.,
7. Skoda – 22 169 szt.,
8. Toyota – 21 288 szt.,
9. BMW – 18 150 szt.,
10. Peugeot – 16 655 szt.,
11. Mercedes – 14 145 szt.,
12. Citroen – 12 997 szt.,
13. SEAT – 12 626 szt.,
14. Nissan – 10 044 szt.,
15. Mazda – 8 922 szt.,
16. Honda – 8 837 szt.,
17. Kia – 8 243 szt.,
18. Hyundai – 7 328 szt.,
19. Volvo – 7 002 szt.,
20. Daewoo – 6 739 szt.
Dominacja Volkswagena nie podlega dyskusji. Zarówno na rynku wtórnym (35 209 rejestracji), jak i w danych pokazujących rejestracje samochodów z importu (15 844 rejestracje), jest niekwestionowanym liderem.
Poniżej ranking TOP20 rejestracji modeli samochodów osobowych w 2015 roku:
1. Volkswagen Golf – 19 228 szt.,
2. Opel Astra – 16 441 szt.,
3. Volkswagen Passat – 16 047 szt.,
4. Opel Corsa – 10 478 szt.,
5. Audi A4 – 10 397 szt.,
6. Ford Focus – 9 574 szt.,
7. BMW 3 – 8 534 szt.,
8. Skoda Octavia – 8 319 szt.,
9. Opel Vectra – 7 781 szt.,
10. Volkswagen Polo – 7 701 szt.,
11. Ford Mondeo – 6 798 szt.,
12. Fiat Punto – 6 580 szt.,
13. Renault Megane – 6 557 szt.,
14. Skoda Fabia – 6 386 szt.,
15. Toyota Yaris – 5 916 szt.,
16. Renault Scenic – 5 846 szt.,
17. Renault Clio – 5 636 szt.,
18. Audi A6 – 5 444 szt.,
19. BMW 5 – 5 132 szt.,
20. Renault Laguna – 4 719 szt.
Powyższe dane są potwierdzeniem analizy przeprowadzonej przez serwis aukcyjny otomoto.pl. Tytuł Internetowego Samochodu roku zdobył Volkswagen Golf, który był wyszukiwany na tej przeglądarce ponad 15 mln razy.
Źródła
|