Firma WISS z Bielska-Białej podpisała kontrakt z koncernem Airbus Group na dostarczenie nowoczesnych samochodów specjalnych. Gotowe maszyny zostały dostarczone do Hamburga i przekazane klientowi na przełomie maja i czerwca.Kontrakt opiewa na sumę 1 mln euro, czyli około 4,5 miliona złotych.
W sumie Airbus zamówił 2 typy pojazdów: HLF-20 oraz WLF. Samochody wykonane są na indywidualne zamówienie i zgodnie ze specyfikacją przygotowaną dla Klienta. Firma powiązana z Airbusem – Areotec złożyła także zamówienie na kolejny typ samochodu – HLF.
Pierwszy z zamówionych samochodów (HLF-20) zbudowany został na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 2036A z napędem 4×4. Zabudowa pojazdu wykonana została w całości z aluminium i materiałów kompozytowych. Na wyposażeniu samochodu znajduje się pompa Ruberg o wydajność 3000 l/min. oraz działko przednie o wydajności 3000 l/min. i zasięgu wody do 75 m oraz zasięgu piany do 50 m. Działko sterowane jest z kabiny za pomocą specjalnych joysticków. Zbiorniki, podobnie jak w modelu HLF, wykonane zostały z GRP. Ich pojemność wynosi 3000 litrów dla wody i 500 litrów dla piany.
Drugi pojazd to ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes-Benz ATEGO z napędem 4×2. Nadwozie wykonane zostało z żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym (GRP) oraz aluminium. Na życzenie Klienta pompę umieszczono w środku zabudowy, dzięki czemu z tyłu pojazdu znalazło się miejsce na wózki sprzętowe. W tylnej części zainstalowano również windę, która ułatwia sprawne rozładowanie wózków. Samochód wyposażony został w działko dachowe o wydajności 1200 l/min oraz pompę Ruberg Euroline zapewniającą wydajność na poziomie 4000 l/min. Na wyposażeniu znalazły się również dwa zbiorniki piany o pojemności 100 i 160 litrów. Dodatkowo zamontowano system AWR – Automatyczne napełnianie zbiornika wody podczas akcji ratunkowej za pomocą instalacji hydraulicznej, co oznacza, że jednocześnie hydrant napełnia zbiornik wody i gasi pożar.
Ostatnią zamówioną maszyną jest samochód z kontenerem zbudowanym na bazie Mercedes-Benz Arocs 4251, z napędem 8×6. Nadwozie wykonano z GRP oraz aluminium, natomiast zbiorniki w całości zrobione zostały z materiałów kompozytowych. Pojemność zbiorników wynosi odpowiednio 10 000 litrów dla wody oraz 1000 litrów dla piany. W konstrukcji wykorzystana została pompa Ruberg o wydajności 6000 litrów, która napędzana jest silnikiem John Deer o mocy 310 ps. Pojazd wyposażony został w dwa działka: przednie o wydajności 3000 l/min. oraz działko na kontenerze o wydajności 6000 l/min. Samochód został wyposażony dodatkowo w maszt świetlny oraz system zraszania przed każdą osią.
Zamówienie dla lotniczego koncernu będzie obsługiwało nie tylko lotnisko w Hamburgu, ale także zabezpieczało zakład pracy, gdzie przebywa codziennie 19 500 ludzi. Kontrakt z Airbusem, to kolejny duży kontrakt realizowany przez firmę z Bielska-Białej.
magazynfakty.p > Polska firma wyprodukowała samochody dla Airbusa