Wrocławska fabryka Volvo Buses otrzymuje coraz więcej zamówień na zelektryfikowane autobusy miejskie. Dotychczas – głównie z zagranicy. Teraz szwedzki producent, posiadający we Wrocławiu swoją największą europejską fabrykę, kończy dostawę 35 nowoczesnych hybryd dla Sosnowca i deklaruje dalsze aktywne uczestnictwo w rozwoju elektromobilności w Polsce.
Volvo dotychczas głównie eksportowało zelektryfikowane autobusy komunikacji miejskiej ze swojej wrocławskiej fabryki – stanowią one część transportu zbiorowego w wielu krajach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii czy Holandii. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów. Obecnie firma obserwuje zwiększone zainteresowanie ze strony polskich miast. Wynika to z jednej strony z troski władz lokalnych o środowisko i poprawę komfortu mieszkańców, zaś z drugiej – z możliwości finansowania zakupu nowych autobusów w większości środkami UE przeznaczonymi na zelektryfikowany transport publiczny.
Volvo chce aktywnie odpowiadać na potrzeby polskich miast – kwestie związane z elektromobilnością były przedmiotem rozmów Tadeusza Kościńskiego, Wiceministra Rozwoju oraz Ulfa Magnussona, Wiceprezesa Volvo Bus Corporation podczas dzisiejszej wizyty Wiceministra Kościńskiego we wrocławskiej fabryce Volvo.
– Wspierany przez rząd rozwój elektromobilności, wzrost zainteresowania niskoemisyjnymi rozwiązaniami w miastach, rosnąca chęć zakupu innych niż spalinowe autobusów przez operatorów transportu miejskiego – to czynniki, które w naturalny sposób decydują o coraz większym skupieniu uwagi Volvo na Polsce. Pojazdy zelektryfikowane wydają się być naturalnym wyborem, zwłaszcza że ich eksploatacja jest tańsza i są o wiele bardziej efektywne energetycznie, a ponadto są ciche i mogą się poruszać bezemisyjnie w wybranych strefach miejskich. Posiadamy bogate know-how w zakresie zarządzania autobusami elektrycznymi w miastach i chętnie służymy wsparciem w tym zakresie. Chcemy brać aktywny udział w elektryfikacji polskiej komunikacji miejskiej, powiedział Ulf Magnusson, Wiceprezes Volvo Bus Corporation.
– Polska jest dziś w czołówce dostawców zelektryfikowanych autobusów do europejskich miast. Cieszymy się, że polskie fabryki, a taką jest wrocławski zakład Volvo, są w stanie konkurować na wymagającym europejskim rynku. Wierzę, że te doświadczenia zostaną przeniesione do Polski, a rządowy program wspierający elektromobilność przyczyni się do szybkiego rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w polskich miastach, powiedział Tadeusz Kościński, Wiceminister Rozwoju.
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. Warto wspomnieć, że pierwszym polskim miastem, które zamówiło nowoczesne hybrydy Volvo był Świerklaniec, a zaraz potem Inowrocław. Obecnie Volvo kończy dostawę 35 autobusów hybrydowych dla Sosnowca.
Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych.
W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.