W 2014 roku firma Solaris kolejny rok z rzędu odnotowała wzrost sprzedaży i jednocześnie po raz dwunasty utrzymała pozycję lidera polskiego sektora autobusów miejskich. Firma jest zadowolona również z wyników na rynkach zagranicznych.
Miniony rok był dla Solarisa rekordowy pod względem liczby dostarczonych odbiorcom pojazdów. Spółka sprzedała łącznie 1 380 autobusów oraz trolejbusów i tym samym pobiła swój wynik z poprzedniego roku, kiedy wydano 1 302 pojazdy. Autobusów z Bolechowa jest coraz więcej na ulicach…. nie tylko na polskich.
80% zrealizowanych w ub.roku zamówień stanowią dostawy do odbiorców zagranicznych (1 100 szt.). Z kolei na rynku polskim nabywców znalazło 280 pojazdów, co po raz dwunasty zapewniło Solarisowi pozycję krajowego lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich.
Najważniejszym rynkiem eksportowym polskiego producenta były Niemcy, dokąd w 2014 r. zostało sprzedanych 197 pojazdów. Wśród nich znalazł się autobus, który opuścił bramy fabryki w Bolechowie z numerem 10 000. Był to Solaris Urbino 12 electric dla Dusseldorfu.
Znaczącymi kierunkami eksportu w minionych dwunastu miesiącach były także Bułgaria (146 szt.), Czechy (128) i Włochy (102). W omawianym okresie autobusy Solarisa po raz pierwszy trafiły też do Turcji (100 przegubowych Urbino 18 dla firmy ESHOT z Izmiru).
– Nie wykluczamy także, że w przyszłości w poszukiwaniu następnych kontraktów wyjdziemy poza nasz kontynent, stwierdza Solange Olszewska, prezes firmy Solaris. Konsekwencją rokrocznie wzrastającego wolumenu sprzedaży była decyzja Zarządu spółki o rozbudowie obecnej hali fabrycznej w Bolechowie. W ramach inwestycji, którą realizuje Eiffage Polska, do istniejącej hali produkcyjnej zostanie dobudowana nowa o powierzchni ponad 7,5 tys. m2. Powstanie także ponad 5 tys. m2 powierzchni biurowych. Ponadto plany obejmują przebudowanie drogi wjazdowej do głównej siedziby firmy oraz ciągów komunikacyjnych na terenie zakładu.
– Dzięki realizowanej inwestycji zwiększymy moce produkcyjne oraz poprawimy efektywność niektórych procesów. W powstającej hali fabrycznej będziemy wytwarzać zupełnie nową generację naszych lekkich autobusów miejskich, mówi Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach SA. – Już obecnie fabrykę opuszcza blisko 1.400 pojazdów rocznie, w najbliższych latach planujemy zwiększyć tę liczbę, dodaje.
Realizacja przebudowy rozpoczęła się w sierpniu 2014 r., a jej zakończenie zaplanowane jest na drugą połowę 2015. Projekt o wartości 45 mln zł w części zostanie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z PO IG działanie 1.4-4.1 pt. „Opracowanie i wdrożenie do produkcji lekkiego autobusu miejskiego”.
W minionym roku odbyła się premiera nowego Solarisa Urbino. Jego znana obecnie wersja miała swój debiut w 2004 r. – Ma on lżejszą, bardziej trwałą konstrukcję, połączoną z wysoce atrakcyjnym designem. W pojeździe wprowadzono wiele udoskonaleń, które dotyczą niemal wszystkich jego obszarów. Równocześnie zachowano wiele charakterystycznych elementów poprzednika, które doskonale sprawdziły się w ciągu ostatnich kilkunastu lat eksploatacji, opisuje nowy produkt Dariusz Michalak.
W porównaniu z poprzednią generacją Urbino w nowym autobusie jest więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, oprócz tego pojazd ma niższą masę, a co za tym idzie – zużywa mniej paliwa. Urbino w nowej odsłonie w halach produkcyjnych pojawią się w najbliższych miesiącach, a pod koniec roku firma planuje ich sprzedaż na poziomie ok. 300 szt. Do końca 2016 mają całkowicie zastąpić obecną generację.
Rok 2014 przyniósł firmie Solaris wyraźny postęp w zakresie pojazdów elektrycznych. Firma pozyskała zamówienia łącznie na 36 e-autobusów z Czech, Hiszpanii, Niemiec i Szwecji. Producent wygrał także pierwsze przetargi na dostawy elektrobusów na rynku polskim – w Ostrołęce, Jaworznie i Warszawie.
Wśród Solarisów Urbino electric sprzedanych w ub. roku znalazły się modele wyposażone w system ładowania baterii zarówno metodą plug-in, ale także poprzez indukcję czy też z wykorzystaniem pantografu. Zupełnie nowym rozwiązaniem w zakresie pojazdów bateryjnych, wprowadzonym przez Solarisa do oferty w minionym roku, były dodatkowe ogniwa wodorowe zwiększające zasięg autobusu. Zastosowano je w przegubowym Solarisie Urbino 18,75, którego dwie sztuki zakupiła firma Hochbahn z Hamburga.
W roku 2014 producent z Bolechowa rozpoczął realizację kolejnego kontraktu na dostawę tramwajów na rynku niemieckim. Chodzi o zamówienie na 18 Solarisów Tramino dla Brunszwiku. Do końca poprzedniego roku dostarczone zostały pierwsze trzy tramwaje. Zakończenie realizacji umowy planowane jest na połowę 2015. W tym samym okresie do Olsztyna przyjadą dwa z 15 zamówionych Tramino.
W bieżącym roku Solaris, oprócz wdrożenia do produkcji seryjnej nowego Solarisa, planuje kolejne nowości produktowe. Wśród nich prowadzone są prace nad konstrukcją i budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym jego zasięg. Pojazd powstaje we współpracy z Politechniką Poznańska i Politechniką Warszawską, przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.
– Będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo uzupełnianych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowane technologicznie rozwiązanie znajdzie zastosowanie w autobusie o rzadko spotykanej długości. Stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju, mówi o projekcie Dariusz Michalak.
Kolejną premierą zapowiadaną przez Solarisa w roku 2015 będzie autobus klasy midi przeznaczony m.in. do przewozów szkolnych. To nowość w ofercie polskiego producenta, a prezentacja produktu nastąpi podczas październikowych targów Busworld w belgijskim Kortrijk.
źródło: Solaris