Komisarz ds. Transportu Violeta Bulc wysłała odpowiedź na list ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, zawierający obawy związane z implantacją przepisów o płacy minimalnej w sektorze transportu w Niemczech, Francji i Belgii.
Komisarz zapewniła, że podlegający jej urzędnicy „aktywnie badają” tę kwestię. Poinformowała, iż 16 czerwca 2016 r. Komisja Europejska zdecydowała o wszczęciu procedury naruszeniowej w stosunku do Francji oraz planuje podjęcie podobnych kroków wobec Niemiec.
Komisarz podkreśliła, że stosowanie krajowych regulacji o płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym jest również szczegółowo analizowane. Przypomniała, że zastosowanie obowiązującej dyrektywy o pracownikach delegowanych do sektora międzynarodowego transportu drogowego „budzi pytania i wątpliwości prawne.” Jej zdaniem, zasadność stosowania przepisów regulujących kwestie delegowania w transporcie drogowym powinna być oceniona w kontekście porządku prawnego dotyczącego tego sektora transportu.
Zapewniła, że celem Komisji jest osiągnięcie równowagi pomiędzy ochroną socjalną pracowników i wolnym przepływem usług w transporcie drogowym na terenie UE. Komisji zależy też na jednolitym egzekwowaniu przepisów we wszystkich państwach Wspólnoty.
Komisarz wyraziła jednocześnie nadzieję na wsparcie ze strony polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w pracach nad poprawą „płynnego funkcjonowania uczciwego, bezpiecznego i efektywnego” sektora transportu drogowego.
List otrzymali także ministrowie transportu Bułgarii, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Rumunii, Słowacji i Słowenii i Węgier.
Źródło: nto.pl