W Gdańsku powstała trzecia w Polsce stacja tankowania wodoru marki NESO. Za projekt odpowiada Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK. Stacja przy ul. Jabłoniowej została właśnie oficjalnie uruchomiona, a w uroczystości wziął udział m.in. Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK S.A.
Na stacji będą mogły tankować autobusy, samochody osobowe i ciężarówki wodorowe. Z nowej stacji będą korzystać pierwsze z dziesięciu NesoBusów wyprodukowanych przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK dla miasta Gdańska. Ultraekologiczne autobusy wodorowe dołączą do floty pojazdów ekologicznych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Dziesięć wodorowych NesoBusów dla Gdańska
Pierwsza w Gdańsku stacja tankowania wodoru mieści się przy ul. Jabłoniowej. Jest to trzecia po Warszawie i Rybniku lokalizacja stacji NESO w Polsce. Będą mogły z niej korzystać autobusy komunikacji miejskiej Gdańska, których flota już poszerzyła się o cztery autobusy wodorowe NesoBus. Docelowo dostarczonych będzie łącznie dziesięć autobusów wodorowych NesoBus, produkowanych w Świdniku przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Stacja jest ogólnodostępna i będą mogli korzystać z niej wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem.
„Rozpiera mnie duma, że właśnie otworzyliśmy kolejną stację tankowania wodoru i to na Pomorzu, w rejonie znanym z najlepszej jakości powietrza. Do grona naszych wodorowych lokalizacji dołączył Gdańsk, który od wielu lat dba o zrównoważony rozwój, zielone inwestycje i poprawę komfortu życia jego mieszkańców. Cieszę się, że nasza Grupa ma w tym swój udział i może aktywnie wspierać rozwój ekologicznego transportu miasta, żeby uczynić je jeszcze czystszym. Wodór to ekologiczne paliwo przyszłości, całkowicie bezemisyjne i bezpieczne dla ludzi i środowiska. Teraz z takiego transportu miejskiego będą mogli na stałe korzystać mieszkańcy Gdańska, czerpiąc ze wszystkich jego zalet” – powiedział Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK S.A.
Mieszkańcy Gdańska będą mogli od poniedziałku sprawdzić, jak podróżuje się wodorowym autobusem na regularnych liniach. Włodarze miasta przygotowali również weekendową opcję. W sobotę i niedzielę będzie można dojechać z centrum miasta na molo w Breźnie lub na Westerplatte przy pomocy nowoczesnych i ekologicznych jednostek.
To historyczny moment dla Gdańska. Z jednej strony dzisiaj otwieramy ogólnodostępną stację wodorową, a z drugiej prezentujemy 4 nowe autobusy napędzane zielonym wodorem. Ponad dwa lata temu powiedzieliśmy, że nie chcemy więcej w naszej flocie nowych autobusów które będą wysokoemisyjne dlatego też konsekwentnie naszą flotę autobusową zmieniamy. Mamy już 21 autobusów elektrycznych, dzisiaj dołączają pierwsze cztery, a do połowy września kolejnych sześć autobusów napędzanych wodorem. Stacja, którą otwieramy także jest potrzebna, a nasze autobusy będą tankowane właśnie tutaj” – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Stacja NESO jest w pełni samoobsługowa. Samochód osobowy tankuje się wodorem ok. 3-4 minuty, co daje zasięg ok. 650 km. Tankowanie autobusu zajmuje kilkanaście minut co daje zasięg ok. 450 km. Korzystanie ze stacji NESO jest zbliżone do tego, jakie znamy na tradycyjnych stacjach. Do tankowania zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu lub autobusu, naciska przycisk i rozpoczyna się napełnianie baku.
NESO. „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”
Sieć stacji tankowania wodoru Grupy Polsat Plus i ZE PAK jest budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Stacje NESO są obecnie jednymi z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Stacje są w dużym stopniu samowystarczalne energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.
Zeroemisyjność i duży zasięg
Zielony wodór to czyste i zeroemisyjne paliwo. Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują spalin i trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – a dodatkowo oczyszczają powietrze.
NesoBus to dzieło polskich inżynierów
NesoBus jest produkowany w nowo wybudowanym zakładzie w Świdniku przez polską spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, założoną przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Polski autobus wodorowy został stworzony przez polskich konstruktorów i inżynierów przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Rocznie może powstawać nawet 100 wodorowych NesoBusów.
Zastosowano w nich najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, np. Wi-Fi i dostęp do internetu 5G, gniazda USB do ładowania telefonów, system informacji dla pasażerów, monitoring autobusu 360 stopni.
NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton. Autobus mieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne zabudowane w piastach tylnych kół, o mocy 125 kW (170 KM) każdy. Wodór przechowywany jest pod ciśnieniem 350 barów w pięciu butlach o pojemności 312 litrów każda. Opcjonalnie autobus może otrzymać zbiorniki 700-barowe oraz trzeci silnik elektryczny.
Źródło: motoryzacja.interia.pl