Koncern PSA Peugeot Citroen umacnia we Francji pozycję lidera pod względem ilości złożonych wniosków patentowych. Wg informacji opublikowanych przez francuski Krajowy Instytut Własności Przemysłowej (fr. Institut National de la Propriété Industrielle – INPI ), grupa PSA złożyła we Francji 1 378 wniosków patentowych.
Wnioski patentowe złożone w okresie od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. stanowią potwierdzenie zaangażowania grupy PSA w działalność badawczo-rozwojową, niezależnie od napotykanych w ostatnim okresie trudności.
Wiele spośród ponad 1 000 wniosków patentowych, obejmujących wszelkie dziedziny techniki i inżynierii, dotyczy innowacyjnych rozwiązań, które znalazły już zastosowanie w modelu Citroen C4 Cactus:
– system „Magic Wash”: rozwiązanie, które pozwala uniknąć ograniczenia pola widzenia kierowcy przy spryskiwaniu przedniej szyby,
– system „Airbump”, na który składają się elastyczne panele ochronne montowane na drzwiach pojazdu. Jego oryginalność polega w szczególności na sposobie montażu, a także unikalnym i złożonym procesie produkcyjnym, dzięki któremu drzwi pojazdów wyposażonych w ten system są w stanie bez uszczerbku wytrzymać niewielkie uderzenia zdarzające się w codziennej eksploatacji pojazdu, zapewniając jednocześnie ochronę pasażerów w przypadku poważniejszych kolizji;
– przeniesienie poduszki powietrznej pasażera pod dach pojazdu (technologia Airbag In Roof), która dzięki temu rozwija się na całej długości przedniej szyby, pozwala zwolnić dodatkową przestrzeń na desce rozdzielczej samochodu.
Nowe technologie sieciowe (multimedialne elementy wyposażenia, zapewniające łączność rozwiązanie sieciowe, systemy elektroniczne, HMI – interfejs człowiek-maszyna), a także systemy wspomagające prowadzenie pojazdu są przedmiotem dalszych prac rozwojowych, a co za tym idzie, także składanych wniosków patentowych. Systemy takie jak Pakiet Aktywny Tempomat, system ostrzegania przed kolizją, automatyczny system awaryjnego hamowania, w który jest wyposażony nowy Peugeot 308, stanowią zapowiedź samochodów przyszłości.
Jednocześnie grupa PSA Peugeot Citroen kontynuuje prace mające na celu ciągłe ograniczanie zużycia paliwa i poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez samochody marki Peugeot i Citroen. W końcu 2013 r. Grupa uczyniła kolejny krok na drodze do ograniczenia emisji zanieczyszczeń przez silniki wysokoprężne, dzięki wprowadzeniu nowej linii układów wydechowych BlueHDi, stanowiących premierowe połączenie dwóch technologii – SCR (Selective Catalytic Reduction) i filtra cząstek stałych (FAP), dzięki któremu udało się zarazem ograniczyć o 99,9% emisję cząstek stałych i wyeliminować ze spalin 90% tlenków azotu. Technologia ta obejmuje ponad 100 rozwiązań chronionych patentami.
Bardzo aktywna polityka patentowa, dzięki której oryginalne rozwiązania techniczne grupy PSA Peugeot Citroen są prawnie chronione, daje koncernowi przewagę nad konkurencją. Jest także podstawą współpracy z innymi producentami, a w szczególności z jej chińskimi partnerami, dla których technologia PSA stanowi cenny wkład, sprzyjający rozwojowi na ich własnym rynku.
źródło: PSA