Otwarcie zakładu produkcyjnego w Nowej Rudzie

Od lipca 2019 r. Morat Swoboda Motion – spółka joint venture między Swoboda i Grupą Franz Morat – produkuje zębate komponenty napędowe dla elektromobilności w nowym zakładzie w Nowej Rudzie w Polsce. 10 października uroczyście otworzona zostanie fabryka o powierzchni 4500 metrów kwadratowych, która realizuje już pierwsze duże zamówienia angażując 40 pracowników.
 

Aktualna debata na temat zmian klimatu spowodowała ogólne ożywienie wokół tematu zrównoważonych koncepcjach mobilności. Elektromobilność jest uważana za kluczową technologię i obiecujące rozwiązanie dla zrównoważonej mobilności. Oprócz samochodów, skuterów i autobusów elektrycznych bardzo popularne są również rowery z napędem elektrycznym. Ich sprzedaż w Europie po raz pierwszy przekroczyła próg 2 milionów w 2018 r. – w samych Niemczech sprzedano prawie milion e-bike’ów. Nie ważne czy to rowery miejskie do użytku w mieście, rowery górskie i trekkingowe do użytku rekreacyjnego czy rowery typu cargo do transportu na ostatnim kilometrze. Według aktualnych prognoz branżę czeka ponowny dwucyfrowy wzrost w roku 2019.

Spółki Swoboda i Franz Morat Group rozpoznały ten trend na wczesnym etapie i wraz z założeniem Morat Swoboda Motion zaangażowały się w produkcję uzębionych komponentów napędowych do zastosowań w branży elektromobilności. W 2017 r. spółka joint venture otrzymała propozycję pierwszego dużego projektu. Już w czerwcu 2018 roku miało miejsce symboliczne wbicie szpadla pod budowę nowego zakładu produkcyjnego w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku. W bezpośrednim sąsiedztwie Grupa Franz Morat z sukcesem prowadzi zakład montażowy dla działu technologi napędów od lipca 2015 r.

 

Podczas planowania linii produkcyjnej i wyboru parku maszynowego na najwyższym poziomie technologicznym nadrzędnymi priorytetami były stopień automatyzacji oraz odchudzona i stabilna produkcja. Pierwsze maszyny zostały dostarczone w listopadzie 2018 r., a w marcu 2019 r. pierwsze próbki opuściły fabrykę. 1 lipca 2019 r. rozpoczęto produkcję seryjną na powierzchni 4500 m². Asortyment obejmuje różne koła zębate i wały, które zapewniają niezawodny napęd w silnikach rowerów elektrycznych.

W nowym zakładzie stosowane są decydujące dla jakości technologie produkcyjne: frezowanie walcowe, hartowanie próżniowe, szlifowanie bezkłowe, toczenie na twardo i szlifowanie walcowe. Precyzyjnie obrobione wały i koła zębate są następnie czyszczone i pakowane. Zastosowana koncepcja automatyzacji inteligentnie łączy maszyny do obróbki, piec do hartowania oraz system czyszczenia. Zapasy części tworzone są przy użyciu wózka transportowego z identycznymi paletami systemowymi. Jeśli wszystkie wsporniki przedmiotów obrabianych w wózku są wypełnione obrabianymi częściami, pracownik zabiera wózek i umieszcza go przy następnym stanowisku w celu dalszej obróbki. Jednocześnie wiele robotów odpowiada za załadunek maszyny oraz załadunek i rozładunek obrabiarek.

 

Dzięki elastyczności rozwiązania automatyzacyjnego linię produkcyjną można rozszerzać w sposób modułowy. W przypadku przyszłych dużych zamówień obszar produkcyjny można zwiększyć dzięki nowej hali do ok. 7500 m². Oprócz komponentów kół zębatych do silników rowerów elektrycznych, w asortymencie Morat Swoboda Motion znajdują się zestawy kół do elektrycznych układów kierowniczych, wały wirników do samochodów elektrycznych lub przekładnie planetarne do e-skuterów.

Źródło: www.klodzko.naszemiasto.pl