Oszczędności również w gliwickim Oplu

Kryzys na europejskim rynku motoryzacyjnym sprawia, że fabryki samochodów w Polsce, które zdecydowaną większość wyrobów wysyłają poza granice kraju, zmuszone są do ograniczania produkcji.
„Nacisk na wprowadzanie szybkich oszczędności, oraz kryzysowo niski poziom sprzedaży na europejskim rynku motoryzacyjnym oraz niekorzystne prognozy na 2013 rok sprawiły, że szefostwo Opla podjęło decyzję o ograniczeniu pracy linii montażowych w zakładach koncernu”, czytamy w informacji Solidarności z zakładów General Motors Manufacturing Poland (GMMP czyli Opel Gliwice). Ograniczenia sprowadzają się m.in. do wprowadzenia dwuzmianowego systemu pracy , który na początku grudnia ma być wprowadzony na wybranych wydziałach (montaż, lakiernia i część spawalni). Linii produkcyjna ma wytwarzać 37,5 auta na godzinę. Trzy zmiany utrzymane zostaną m.in. na tłoczni, w utrzymaniu ruchu i pozostałej część spawalni, czytamy w informacji „S”. Należy przypuszczać, że załodze zaproponowane zostaną niebawem również inne działania naprawcze.

W gliwickim Oplu wytwarzane są: sedan Astra Classic sedan, Astra IV (sedan, hatchback 5 drzwiowy i 3-drzwiowy GTC coupe oraz sportowy OPC), a także kabriolet Cascada. Zakład zatrudnia ok. 3 tysięcy osób a jego ubiegłoroczna produkcja to ok. 175 tys. aut. System trzyzmianowy funkcjonuje od maja 2010 r.

Wielkość produkcji zmieniała się w ostatnich latach wiele razy. Po dobrym okresie 2007 – 2008, gdy z gliwickiej taśmy zjeżdżało 170 tys.-180 tys. samochodów przyszedł chudy rok z produkcją poniżej 100 tys. szt. Założenia na rok 2011, mówiące o poziomie 172 tys. wyprodukowanych aut zostały przekroczone. Z linii gliwickiego zakładu zjechały 173 962 samochody, wobec ponad 158,7 tys. rok wcześniej. Już na początku bieżącego roku, szefostwo GM w Polsce przewidywało, że produkcja będzie niższa od ubiegłorocznej o ok. 5%. Gdyby brać pod uwagę tą prognozę, gliwicki zakład zamknąłby rok wielkością nieco przekraczającą 160 tys. aut.

Jak informuje IBRM Samar, od stycznia do września br., w Polsce wyprodukowano 498 231 aut (o 22,22% mniej niż rok wcześniej). Liderem produkcji pozostaje Fiat Auto Poland z udziałem w rynku 55,72%. Na drugiej pozycji plasuje się Volkswagen Poznań (25,06%), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 19,22% czyli niespełna 100 tys. samochodów).

AUTOR:  WNP.PL (AG)