Opel ponownie wejdzie na rynek rosyjski jeszcze w tym roku z trzema modelami: importowanym crossoverem Grandland X i dwoma furgonetkami, które zostaną zbudowane w fabryce Grupy PSA w Rosji.
„Rosja jest dużym, strategicznie ważnym i atrakcyjnym rynkiem z dużym potencjałem”, powiedział w czwartkowym komunikacie prezes Opla Michael Lohscheller.
Opel rozpocznie produkcję średniej wielkości vana pasażerskiego Zafira Life i busa Vivaro Transporter
Modele Grandland X sprzedawane w Rosji zostaną wyprodukowane w Eisenach w Niemczech.
Sprzedaż w Rosji rozpocznie się od 15 do 20 dealerów w największych miastach, a Opel spodziewa się podwoić wielkość sieci w nadchodzących latach.
Opel został wycofany z Rosji w 2015 r. przez jego ówczesnego właściciela, General Motors, w szczytowym momencie kryzysu na krajowym rynku samochodowym spowodowanym gwałtowną deprecjacją rubla. PSA kupiło marki Opel i Vauxhall od GM w 2017 roku.
Opel rozwija się na arenie międzynarodowej w ramach planu naprawczego ogłoszonego przez prezesa PSA, Carlosa Tavaresa, w listopadzie 2017 r., Zarówno w celu zwiększenia ilości, jak i rozprzestrzeniania ryzyka poza Europę, z celem 10% globalnej sprzedaży i 20 nowych rynków eksportowych do 2022 r. Opel był w dużej mierze ograniczony do Europy w ramach General Motors, aby uniknąć kanibalizacji sprzedaży.
Nowe rynki lub inicjatywy już zapowiedziane obejmują montaż w Namibii w celu sprzedaży samochodów w RPA oraz nowych importerów i sieci sprzedaży i usług w Libanie, Tunezji, Maroku, Ukrainie i Chile.
„Wraz z premierą marki Opel na Ukrainie w ubiegłym roku, planujemy potrojenie ilości marek Groupe PSA w regionie do 2021 r., w oparciu o rentowny biznes, a projekt ten w dużym stopniu przyczyni się do osiągnięcia tego celu”, Yannick Bézard, powiedział dyrektor operacyjny PSA w Eurazji.
Oczekuje się, że sprzedaż nowych samochodów w Rosji wzrośnie w tym roku o 3,6 procent do 1,87 miliona, co oznacza spowolnienie z zeszłorocznego wzrostu o 13 procent do 1,80 miliona, według lobbingowego Stowarzyszenia Europejskich Przedsiębiorstw (AEB). Ryzyko obejmuje groźbę nowych sankcji w USA i wzrost podatku od wartości, powiedział AEB.
GM zintegrował swoje rosyjskie operacje z Europą ze swojego międzynarodowego oddziału w Szanghaju w 2013 roku, starając się pomóc zmagającemu się z trudnościom Oplowi, pod wodzą byłego dyrektora generalnego, Karla-Thomasa Neumanna. W tym czasie Chevrolet sprzedawał ponad 125 000 samochodów rocznie w Rosji, a Opel sprzedał ponad 60 000 samochodów – o prawie 100 000 mniej niż pięć lat wcześniej.
Inicjatywa ta trwała zaledwie dwa lata, ponieważ rosyjski rynek motoryzacyjny gwałtownie spadł z powodu słabnącej gospodarki, osłabienia waluty i zachodnich sankcji za konflikt na Ukrainie. W marcu 2015 r. GM ogłosił, że wychodzi z rynku i wstrzymuje produkcję w swoim zakładzie w Petersburgu.
„Rynek rosyjski rozwijał się inaczej niż się spodziewaliśmy”, powiedział wówczas Neumann. „To zdecydowanie niepowodzenie. Musieliśmy działać i chronić naszą firmę”.