Nowe modele Opla Astry są gotowe na debiut. Dzięki nowym elementom – nadwoziu typu sedan, nowym silnikom o dużej mocy i systemom wspomagania kierowcy – oraz odświeżonej stylistyce udoskonalono bestseller segmentu samochodów kompaktowych, a nowej gamie modeli Astry nadano bardziej sportowy i zróżnicowany charakter.
Po wprowadzeniu nowego sedana, wersji pięciodrzwiowej, kombi Sports Tourer oraz trzydrzwiowego coupe GTC, a także wyczynowej wersji OPC można uznać, że oferta modeli Opla Astry stała się kompletna.
W ciągu najbliższych sześciu miesięcy pojawią się nowe odmiany silnikowe. Nowa Astra OPC, dostępna z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem daje moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm sprawiają, że to najmocniejsza i najszybsza Astra w historii – maksymalna prędkość tego coupe to 250 km/h, a na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje ono 6 sekund.
Najszybsza Astra z silnikiem Diesla będzie dostępna jesienią. Nową jednostkę 2.0 BiTurbo CDTI o mocy 195 KM i momencie obrotowym 400 Nm wcześniej montowano w Insignii. W gamie Astry technologia sekwencyjnego doładowania BiTurbo (z podwójnym systemem chłodzenia) została jednak zastosowana po raz pierwszy. Wyposażony w dwie współpracujące turbosprężarki silnik w Polsce będzie dostępny w nadwoziu GTC.
Opel szczyci się również ulepszeniami w istniejącym już turbodoładowanym silniku benzynowym o pojemności 1.4 l (140 KM). Jednostkę wzbogacono o funkcję Overboost, która pozwala tymczasowo zwiększyć moment obrotowy o 10% (z 200 do 220 Nm).
W gamie znaleźć można równo najoszczędniejszą jak dotąd Astrę z silnikiem 1.7 CDTI ecoFLEX (110 KM oraz 130 KM) o emisji CO2 rzędu 99 g/km (deklarowane 3,7 l/100 km), mocną wersję dieslem (BiTurbo CDTI / 195 KM), jak i najmocniejszą Astrę w historii – wersję OPC z silnikiem o mocy 280 KM. Na początku roku do sprzedaży wprowadzono model z turbodoładowanym silnikiem 1.4 l z instalacją LPG (140 KM). Na początku 2013 r. gama dostępnych opcji stanie się bogatsza dzięki wprowadzeniu nowej generacji jednostek benzynowych 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) ECOTEC z turbodoładowaniem.
Systemy wspomagania kierowcy
Kolejne nowości wyznaczające nowe standardy technologiczne znaleźć można w systemach wspomagania kierowcy. Wiele rozwiązań po raz pierwszy zastosowanych w modelach Insignia i Zafira Tourer wykorzystano teraz w modelach Astry. To m.in.: kamera przednia drugiej generacji Opel Eye z systemem rozpoznawania znaków drogowych (TSA II), funkcja ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), wskaźnik odległości pojazdu poprzedzającego (FDI) oraz system ostrzegania przed kolizją (FCA).
Pozostałe systemy wspomagania kierowcy to np.: kamera tylna, identyfikujący wolne przestrzenie system wspomagający parkowanie, układ ostrzegający o przeszkodach w martwym polu oraz wyposażony w radar aktywny tempomat (ACC) z automatycznym systemem hamowania (CIB), który działa przy prędkościach w przedziale 50-180 km/h. Wyposażony w radar system ACC pomaga kierowcy utrzymać wybraną szybkość, automatycznie przyspieszając lub zwalniając przy zachowaniu ustawionej odległości od poprzedzającego pojazdu.
Nowe rozwiązania uzupełniają istniejącą ofertę innowacyjnych technologii wykorzystywanych w modelach Astra – niektórych nie stosowano dotąd w segmencie samochodów kompaktowych, inne rzadko wykorzystuje się w pojazdach tej grupy. Należy do nich ostatnia generacja inteligentnego systemu oświetlenia przedniego (AFL+) z reflektorami biksenonowymi i wieloma zaawansowanymi funkcjami oświetlenia, takimi jak: asystent świateł drogowych (High Beam Assist), dynamiczne oświetlenie zakrętu (Dynamic Curve Light ), oświetlenie zakrętów ostrych (Cornering Light) oraz zmienny rozkład wiązki światła, która automatycznie dostosowuje się do panujących warunków – także pogodowych.
Właściwości jezdne Astry można poprawić dzięki inteligentnemu, mechatronicznemu systemowi FlexRide Opla, który automatycznie dostosowuje się do panujących warunków. Rozwiązanie pracuje w trzech trybach: „Standard”,”Tour” oraz aktywny „Sport”.
Z myślą o amatorach jazdy sportowej modele Astra GTC oraz OPC wyposażono w kolumny HiPerStruts w zawieszeniu przedniego koła. HiPerStruts poprawiają przyczepność, ułatwiając pokonywanie zakrętów i zmniejszając efekt tzw. „torque steer” („wyrywania kierownicy przez moment obrotowy”).
Wszystkie wersje Astry posiadają fotele z certyfikatem „Akcji na rzecz zdrowych pleców” (Aktion Gesunder Rücken e.V – AGR).
„Oplowski” system mocowania rowerów FlexFix jest w pełni zintegrowany z tylnym zderzakiem, w którym nieużywany uchwyt na rowery chowa się w całości niczym szuflada. W przypadku wersji Astra Sports Tourer system ten umożliwia jednoczesne przewożenie czterech, a w wersji pięciodrzwiowej – dwóch rowerów.
Panoramiczna szyba przednia Opla sięga do połowy długości dachu samochodu. W odróżnieniu od innych rozwiązań polegających na przeszkleniu dachu nie zastosowano poprzedniego wspornika, co pozwoliło uzyskać nieograniczoną widoczność.
Stylistyka Astry; sportowe akcenty
Pięciodrzwiowa Astra, Sports Tourer i sedan zyskały nowe oblicze. Zespół projektantów Opla skupił się na przedniej części pojazdu, nadając kracie wlotu powietrza większą wyrazistość. Inspirowano się stylistyką wprowadzonej niedawno na rynek Astry GTC z precyzyjnie zaprojektowaną siatką osłony. Górna krata wlotu w wersji pięciodrzwiowej, Sports Tourer oraz w sedanie zyskała chromowany pas kształtem przypominający skrzydło, pozwalający uzyskać efekt głębi. Element dekoracyjny ma podwinięte w górę końcówki, ponadto umiejscowiony jest bardziej centralnie i wydaje się „unosić” nad kratą. Wraz ze standardowymi lampami halogenowymi dostępne są również lampy LED działające w ciągu dnia.
W tylnej części pojazdu wnękę na tablicę rejestracyjną pięciodrzwiowej Astry na nowo wyprofilowano, co sprawiło, że stała się bardziej widoczna. W wersji pięciodrzwiowej i Sports Tourer tuż poniżej wnęki dodano nowy chromowany pas, który optycznie poszerza pojazd.
Nowe wersje Astry pięciodrzwiowej, Sports Tourer oraz GTC z silnikiem diesla BiTurbo zyskały nadwozie o ostrzejszych liniach i bardziej sportowym wyglądzie. Boczna osłona zderzaka wersji GTC, Sports Tourer oraz wersja pięciodrzwiowa podkreśla osiągi samochodu i jego bardziej agresywny charakter. Górna krata wlotu powietrza ma kształt podobny do tego z GTC, ale jej przedni dekoracyjny pas zawsze jest w kolorze nadwozia. Wersje pięciodrzwiową oraz Sports Tourer z silnikiem BiTurbo wyposażono w nowy pasek (w kształcie skrzydła) umieszczony w poprzek kraty wlotu powietrza. Także dolny wlot powietrza zyskał sportowy szlif – miejsce, w którym środkowa krata łączy się z zewnętrzną, kształtem przypomina płetwę rekina,. Obramowania okien bocznych wersji pięciodrzwiowej oraz Sports Tourer BiTurbo wykończono chromem, natomiast w wersji GTC Biturbo dolna krawędź okien jest czarna. W tylnej części dwie rury wydechowe oraz uwydatniony tylny zderzak nadają modelom BiTurbo bardziej muskularny wygląd.
Modele Astra, które można zamawiać od czerwca, mają dla marki kluczowe znaczenie. Około 1/3 wszystkich sprzedanych Opli to Astry. Na rynek trafia obecnie dziesiąta generacja kompaktowych pojazdów marki Opel i czwarta generacja Astry – modelu, który wybrało ponad 700 000 klientów w całej Europie. Takie wyniki sprzedaży to efekt wprowadzenia Astry pięciodrzwiowej, która trafiła na rynek jesienią 2009 r, wersji Sports Tourer, która dołączyła rok później, oraz trzydrzwiowego GTC Coupé (trafiło do sprzedaży pod koniec roku 2011). Oznacza to, że Astra zajmuje trzecią pozycję w Europie (drugą w Niemczech) w rankingach sprzedaży największego segmentu pojazdów w Europie, stanowiącego ok. 1/4 całego rynku.
Prawie wszystkie wersje nadwoziowe Astry (oprócz Sports Tourera) produkowane są w zakładzie General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.
AUTOR: OPEL, WNP.PL (AG)