W pierwszym kwartale przyszłego roku w zakładach GM w Gliwicach rozpocznie się produkcja seryjna modelu Opel Cascada. Ten średniej wielkości kabriolet posiada miękki dach, który działa przy prędkości do 50 km/h. Samochód pojawi się w salonach wraz z otwarciem nowego sezonu na kabriolety.
Nowa Cascada, która mierzy 4697 mm długości oraz 1840 mm szerokości (bez lusterek) będzie stanowić topową część oferty produktowej marki. Przez szeroki rozstaw kół i opływowe kształty Cascada nawiązuje swoją stylistyką do klasycznej i ponadczasowej elegancji samochodów Grandes Routieres z czasów ich świetności.
Mówi Thomas Sedran, zastępca prezesa w radzie nadzorczej firmy Adam Opel: „Segment średniej wielkości kabrioletów zajmują głównie bardzo drogie samochody producentów aut klasy premium. Wprowadzając model Cascada, Opel oferuje wszystkie typowe możliwości oraz właściwości charakterystyczne dla średniej klasy kabrioletu klasy premium, ale za przystępną cenę. Model Cascada uzupełnia ofensywę produktową Opla: w latach 2012 i 2013 rozbudowujemy nasze portfolio i wkraczamy do wszystkich nowych segmentów, począwszy od elektrycznego modelu Ampera, przez mały SUV Mokka, po bardzo modnego, miejskiego Adama, teraz zaś pora na średniej wielkości kabriolet.”
Do wyprodukowania miękkiego dachu zastosowano wysokiej jakości materiały od wybranych dostawców, którzy zaopatrują najbardziej prestiżowych producentów kabrioletów. Ta konstrukcja wyróżnia się doskonałą izolacją akustyczną, jak również izolacją termiczną, a to dzięki specjalnej warstwie poliestru pomiędzy warstwą zewnętrzną a wewnętrzną okładziną. Elektro-hydrauliczny mechanizm uruchamiany za pośrednictwem przełącznika umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami otwiera dach w ciągu 17 sekund przy prędkości nawet 50 km/h; taki wynik plasuje model Cascada pośród najlepszych, jeżeli chodzi o wydajność mechanizmu dachu.
Dodatkowo jako standard we wszystkich modelach Cascada zapewniono funkcję zdalnego sterowania zarówno zamykaniem, jak i otwieraniem dachu. W czasie wprowadzania na rynek dostępne będą trzy kolory dachu. Będzie można je zgrać z różnymi barwami nadwozia.
Opel Cascada to także wielka przestrzeń bagażowa (jak na kabriolet), co umożliwia wykorzystywanie samochodu o każdej porze roku. Wiele dużych, przydatnych schowków rozlokowano wokół kierowcy: w drzwiach, wewnątrz deski rozdzielczej i pod nią oraz dzięki dostępnemu w standardzie elektrycznemu hamulcowi postojowemu umieszczonemu w konsoli środkowej właśnie tam, gdzie potrzeba najwięcej miejsca.
Minimalna pojemność przy otwartym dachu to 280 litrów oraz 350 litrów, kiedy dach jest zamknięty. Aby można było zwiększyć dostępną pojemność lub aby możliwe było przewożenie szczególnie długich ładunków, model Cascada wyposażono w system FlexFold, który elektrycznie rozkłada i składa tylne siedzenia w proporcji 50:50; jest to funkcja, która nie jest dostępna w większości kabrioletów z twardym dachem.
Nowy Opel w sposób naturalny prezentuje swoją postacią wyraźniejszy wizerunek niż kompakt z 2006 roku, czyli Astra Twin Top. Ma rozstaw osi większy o 71 mm, rozstaw kół przednich szerszy o 56 mm i rozstaw kół tylnych szerszy o 70 mm. To przekłada się korzystnie na kierowanie i stabilizację toru jazdy. Przednia oś Cascady już w standardzie wykorzystuje najlepszą dostępną technologię nadwozia Opla z układem HiPerStrut, który został opracowany przy konstruowaniu Opla Insignia OPC.
Kabriolet Opla dostępny będzie wraz z szeroką gamą jednostek napędowych. Benzynowy silnik 1,4 z turbosprężarką otwiera ofertę; będzie występował z 6-biegową manualną skrzynią biegów; zostanie udostępniony w dwóch wersjach mocy: 88 kW/120 KM oraz 103 kW/140 KM. Obydwie jednostki dostarczają moment obrotowy rzędu 220 Nm dzięki funkcji doładowania. W przypadku silników diesla do dyspozycji będzie silnik 2,0 CDTI o mocy 121 kW/165 KM dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. Silnik ten dostarcza moment obrotowy rzędu 380 Nm.
Jednak w całej gamie dostępnych w Cascadzie silników akcent został położony na silnik benzynowy Ecotec 1.6 SIDI Turbo. Ten średniej pojemności silnik z modułem wtrysku bezpośredniego stanowi przykład silnika nowej generacji, które to silniki zadebiutują z początkiem 2013 r.; założeniem ich konstrukcji było uzyskanie płynnej jazdy oraz stabilnego momentu obrotowego przy jednoczesnej doskonałej ekonomice zużycia paliwa. Zapewnia on moc 125 kW/170 KM w zakresie między 1 650 a 3 200 obr./min oraz 280 Nm dzięki zastosowaniu funkcji doładowania. Ten silnik dostępny będzie wraz z 6-biegową automatyczną i manualną skrzynią biegów. Nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów dla Opla Cascady, o niskiej charakterystyce tarcia wyposażona jest w funkcję Active Select, która umożliwia manualne przełączanie biegów, co nadaje jeździe bardziej sportowy charakter.
Mocniejsze wersje silników zarówno benzynowych, jak i diesel zostaną przedstawione dla Opla Cascada w późniejszym etapie.
Cascada łączy w sobie przyjemność jazdy z otwartym dachem z najnowszymi technologiami marki. Obejmują one: system AFL+, czyli adaptacyjny układ oświetlenia przedniego z 11 funkcjami, drugą generację kamery Opel Eye wraz z nowymi, rozbudowanymi działaniami (zaawansowane funkcje rozpoznawania znaków drogowych oraz ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu, a także innowacyjne funkcje odległości od poprzedzającego samochodu oraz alarmu kolizyjnego), kamerę cofania, zaawansowaną funkcję asystenta parkowania, która ułatwia manewry parkowania, funkcję eliminacji martwego punktu, ergonomiczne fotele przednie, podgrzewaną kierownicę oraz asystenta ruszania pod górę.
Wyjątkowo sztywna konstrukcja kabiny nadwozia Opla Cascada została wykonana głównie z wytrzymałej stali, która nie podlega deformacjom i zapewnia wysokie bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Drzwi zostały wyposażone w naprzeciwlegle umieszczone bardzo wytrzymałe stalowe belki oraz we wzmocnienie pasa drzwi. Słupki A, wzmacniające szybę przednią, zostały wykonane ze wzmocnionej stali prasowanej. W przypadku dachowania za tylnymi fotelami aktywowane zostają za pomocą ładunków pręty o dużej wytrzymałości. Ta funkcja działa również w przypadku poważniejszych kolizji (podczas detonacji poduszek powietrznych); jej zadaniem jest wówczas przygotowanie pojazdu do ewentualnych uderzeń wtórnych i możliwego w takich sytuacjach dachowania. Przednie fotele wyposażone są w regulowane, aktywne zagłówki oraz podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa; fotele tylne również zaopatrzono w napinacze pasów bezpieczeństwa.
Źródła, Opel
IBRM Samar