W okresie od stycznia do października br. w Polsce odnotowano znaczący spadek (- 10,3%) liczby rejestracji nowych autobusów. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1 024 autobusy, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej.
Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do sierpnia, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do października wpłynęły na jego zahamowanie. – Ostatecznie jesienią rynek znalazł się na minusie, informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), który regularnie przedstawia sytuację rynkową w tym segmencie wraz ze specjalistami z JMK analizy rynku transportowego, bazując na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Załamanie jest efektem negatywnego oddziaływania segmentu autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem. Spadek w tej grupie w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r., zbliżył się do – 40%. I niestety jest coraz gorzej.
PZPM szacuje, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja w segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 402 pojazdy (-39,5% r/r). W pozostałych częściach autobusowego rynku panuje fala wzrostów. W segmencie minibusów (poniżej 8 t dmc) zarejestrowano w okresie I-X br. 314 pojazdów (+7,2% r/r). W segmencie autobusów turystycznych w ciągu dziesięciu miesięcy roku zarejestrowano 232 autokary (+85,6%). W segmencie autobusów międzymiastowych w tym samym czasie zarejestrowano 74 pojazdów (+25,4%). Dla porządku, w grupie pojazdów szkolnych Centralna Ewidencja Pojazdów zarejestrowała 2 gimbusy (Autosan), a w zeszłym roku – żadnego.
PZPM podsumowuje: polski rynek autobusów w sierpniu przekroczył poziom zero i rozpoczął się czas dekoniunktury. Kryzys się pogłębia. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych wraz z autobusami międzymiastowymi oraz MINI osiągnęły maksima i zostały zepchnięte do defensywy przez pogrążony w kryzysie segment miejski. Eksperci spodziewają się w tym roku ogólnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1 561 szt.
Liderem polskiego rynku po dziesięciu miesiącach jest Mercedes-Benz. Zarejestrowano 301 autobusów tej marki (331 wliczając również zabudowy podwozi rejestrowane pod inną marką)m a to wynik słabszy o 17,5% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 29,4% udziału w rynku. Zestawienie obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe (np. CMS-Auto, Auto-Cuby, Mercus)
działają w segmencie MINI. W rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 221 szt. (21,6% udziału), trzecią – Autosan (65 szt. 6,4% udziału), a czwartą – MAN (62 szt. i 6,1% udziału).
Jeśli nie liczyć firm zabudowujących, na czele jest Solaris (221 szt.) przed Mercedes-Benz (162 szt.) i Autosanem.
AUTOR: PZPM, WNP.PL (AG)