Ogniwa wodorowe trzeciej generacji

Toyota Motor Corporation i BMW Group podpisały umowę o wzmocnieniu współpracy w dziedzinie technologii wodorowych, aby wspólnie przyspieszyć rozwój rynku wodorowego i dojście do neutralności klimatycznej. Celem porozumienia jest opracowanie nowej generacji systemu ogniw paliwowych oraz rozwój infrastruktury wodorowej.

Toyota i BMW nawiązały długofalową współpracę po raz pierwszy w grudniu 2011 roku, z myślą o rozwoju technologii przyjaznych dla środowiska. Przez ponad dekadę obaj producenci opracowali wspólnie wiele rozwiązań i produktów, w tym napędy na ogniwa paliwowe czy samochody sportowe. Dzięki wspólnej wizji dekarbonizacji transportu przy pomocy technologii wodorowych zamierzają nadal inwestować w innowacyjne rozwiązania na tym polu.

Ogniwa paliwowe nowej generacji

Zarówno Toyota, jak i BMW wprowadzą na rynek nową gamę samochodów osobowych z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe (FCEV), aby zapewnić klientom większy wybór bezemisyjnych pojazdów. Auta zostaną wyposażone w opracowywany wspólnie system ogniw paliwowych trzeciej generacji. BMW planuje wprowadzić do sprzedaży swój pierwszy masowo produkowany model FCEV w 2028 roku.

Aby osiągnąć efekt synergii i obniżyć koszty, współpraca zostanie rozszerzona także na pojazdy komercyjne oraz obejmie zarówno etap rozwoju, jak i produkcję. Dzięki temu pojazdy z napędami wodorowymi staną się łatwiej dostępne, przyczyniając się do popularyzacji tej technologii oraz wodoru jako paliwa i nośnika energii.

Zrównoważona sieć dystrybucyjna wodoru

Do realizacji tego celu potrzebna jest szeroka współpraca wielu podmiotów. Technologie wodorowe wciąż jeszcze znajdują się na wczesnym etapie wdrożenia, dlatego konieczne jest tworzenie wodorowych hubów, gdzie dystrybucja wodoru spotka się z zapotrzebowaniem ze strony użytkowników pojazdów i urządzeń zasilanych ogniwami paliwowymi. Toyota i BMW będą wspierać zrównoważone dostawy wodoru poprzez tworzenie popytu oraz bliską współpracę w zakresie infrastruktury dystrybucji i tankowania z producentami tego gazu, aby zapewnić stabilne dostawy i obniżyć koszty.

Toyota postrzega technologie wodorowe jako kluczowe w swojej strategii dochodzenia do neutralności węglowej, dlatego realizuje równocześnie wiele inicjatyw we współpracy z różnymi partnerami w obszarach produkcji, dystrybucji magazynowania i wykorzystania wodoru. Zgodnie z koncepcją wielotorowego podejścia do redukcji emisji gazów cieplarnianych, Toyota oferuje swoim klientom na całym świecie szeroki wybór modeli i napędów, takich jak FCEV, BEV, HEV i PHEV, dostosowanych do specyfiki rynku i potrzeb klientów w każdym regionie.

Źródło: warsztat.pl