Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński poinformował w piątek, że w zakładach Fiata w Tychach będą produkowane nowe modele samochodów. Dodał, że decyzję w tej sprawie mają ogłosić władze koncernu na początku maja. Media spekulowały o tym, że w Tychach może być produkowany nowy modela auta, jednak jak dotąd takie decyzje nie zostały ogłoszone.
– Jestem po spotkaniu z przedstawicielami Fiata. Już na początku maja przyjdzie bardzo dobra wiadomość nie tylko dla pracowników w Tychach, ale dla całego sektora. Będą produkowane i wdrażane w najlepszym zakładzie Fiata na świecie, właśnie w Polsce, nowe modele samochodów – powiedział Piechociński.
Spółka Fiat Auto Poland (FAP), do której należy fabryka samochodów w Tychach, wypracowała w ubiegłym roku ponad 291,3 mln zł zysku. To najlepszy wynik spółki w ostatnich latach, osiągnięty mimo spadku produkcji aut. Ubiegłoroczny zysk FAP jest najwyższy od kilku lat. W 2012 r. spółka wypracowała ponad 106,7 mln zł zysku, w 2011 r. ponad 83,9 mln zł, a rok wcześniej przyniosła 81,6 mln zł strat.
Ubiegłoroczne przychody FAP ze sprzedaży wyniosły ponad 13,2 mld zł, wobec 14,1 mld zł rok wcześniej. W dwóch poprzednich latach było to ponad 16,4-16,5 mld zł rocznie. Spadek jest efektem zmniejszenia produkcji samochodów, która w rekordowym roku 2009 przekroczyła 600 tys. egzemplarzy.
W 2013 roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała 295,7 tys. samochodów, o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Ubytek był skutkiem zaprzestania produkcji pandy classic. Natomiast produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli Fiata wzrosła o ponad 22 proc. Mimo spadku produkcji wobec roku 2012, Fiat Auto Poland pozostał w 2013 r. największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest produkcja zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.
W ubiegłym roku samochodów marki Fiat, Abarth i Lancia wyprodukowano w Tychach 244 tys. 56 egzemplarzy. Pozostałe ponad 51,6 tys. aut to wytwarzany na zlecenie koncernu Forda model Ka, którego produkcja była o ponad 3 tys. sztuk mniejsza niż rok wcześniej. W ubiegłorocznej produkcji najwięcej było Fiata 500 (174 tys. 183 aut), następnie Lancii Ypsilon (61 tys. 361 aut) i modelu Abarth 500 (8 tys. 512 samochodów).
W pierwszym kwartale ubiegłego roku tyska fabryka zwolniła 1450 pracowników i wprowadziła pracę na dwie zmiany, zamiast trzech. Obecnie zakład ustabilizował zatrudnienie na poziomie 3340 osób.