Duże zainteresowanie w mediach motoryzacyjnych wywołała ostatnio wypowiedź przedstawiciela firmy Scania, która jest przeciwna możliwości wykorzystania przez konsorcjum National Electric Vehicle Sweden charakterystycznego logo z głową gryfa na niebieskim tle.
Dotychczas Scania oraz Saab posługiwały się bardzo podobnym znakiem firmowym, a do roku 1995 wchodziły w skład jednej grupy. W roku 2000 część udziałów w Scanii przejął Volkswagen Group, a w roku 2008 Niemcy stali się w udziałowcami większościowymi.
Natomiast Saab w roku 2000 przeszedł w całości w ręce General Motors. Pod koniec grudnia 2011 nowy właściciel Saab po wycofaniu się Amerykanów zmuszony został ogłosić bankructwo.
National Electric Vehicle Sweden (NEVS) zostało utworzone przez spółkę National Modern Energy Holdings z Hongkongu oraz fundusz Sun Investments z Japonii w celu przejęcia majątku po szwedzkim producencie motoryzacji.
Według wstępnych planów, NEVS zamierza wykorzystać fabrykę w szwedzkim Trollhattan do opracowania i produkcji samochodów elektrycznych. Pierwszy projekt, który ma być gotowy na przełomie roku 2013/2014, powstanie na bazie konstrukcji Saaba 9-3 z wykorzystaniem zawansowanej technologii japońskiej przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych.
Scania jest ponoć zdecydowanie przeciwna temu, aby nowy inwestor mógł nadal posługiwać się logo marki Saab, obawiając się osłabienia w ten sposób swojego własnego wizerunku, na który firma tak długo pracowała.
Zdaniem niektórych analityków, zdecydowana postawa Scanii w sprawie możliwości wykorzystania przez NEVS charakterystycznego logo z gryfem może być bardzo poważną przeszkodą w planach ponownego uruchomienia produkcji samochodów w szwedzkim Trollhattan.
Źródła, Handelsblatt
IBRM Samar