Obszary działalności
Nowa spółka będzie działać w kilku obszarach – taboru, automatyki kolejowej, serwisu i Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS), a także doradztwa związanego z techniką transportu szynowego i drogowego. Firma przejmie także dział związany ze sprzedażą napędów trakcyjnych do pojazdów szynowych.
Siemens Mobility Sp. z o.o. zajmie się realizacją zarówno obecnych kontraktów, ale także zamierza brać udział w nowych postępowaniach.
– W ciągu kilkunastu lat dostarczyliśmy na polski rynek m.in. lokomotywy Eurosprinter dla PKP Intercity, lokomotywy Vectron dla DB Cargo Polska, PKP Cargo i Industrial Division, pojazdy Inspiro dla Metra Warszawskiego czy tramwaje Combino do Poznania. Mamy też na swoim koncie duże projekty ITS dla Białegostoku, Warszawy, Rzeszowa, Poznania i Krakowa. Współpracujemy bardzo aktywnie z kilkoma tysiącami rodzimych firm, czego dobrym przykładem jest wspólna realizacja z nowosądeckim Newagiem kontraktów dla warszawskiego i sofijskiego metra na dostawę pojazdów Inspiro – mówi Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility Sp. z o.o.
Fuzja z Alstomem
Wydzielenie branży Mobility ze struktur Siemensa to pierwszy krok do planowanego połączenia działów transportowych Siemensa i Alstomu, które zostało ogłoszone pod koniec września ubiegłego roku. Główną przyczyną połączenie spółek jest chęć wyrównania szans w walce o kontrakty z chińskim CRRC.
Po połączeniu kolejowy koncern Siemensa i Alstomu będzie globalnie zatrudniać 62 tys. osób, dysponować portfelem wartym ponad 60 mld EUR i osiągać roczne przychody na poziomie ponad 15 mld EUR.
Na początku czerwca 2018 r. spółki oficjalnie złożyły dokumenty do Komisji Europejskiej w celu uzyskania zgody organu regulacyjnego na połączenie. Planowana fuzja z Alstomem ma nastąpić na początku 2019 r.
Cyfrowa przyszłość
Nowa spółka Siemensa w Polsce ma bardzo ambitne plany na kolejne lata, zwłaszcza w obszarze upowszechnienia cyfrowych technologii na kolei i w systemach miejskich.
– Będziemy dalej aktywnie działać na rzecz wprowadzania innowacyjnych i technologicznie zaawansowanych produktów w obszarze kolejnictwa i drogownictwa. Uważnie przyglądamy się planowanym przetargom na zakup lokomotyw, wagonów, elektrycznych zespołów trakcyjnych, metra oraz systemów do sterowania ruchem kolejowym i drogowym. Silnie stawiamy także na cyfryzację. Przykładem może być system zdalnego prowadzenia ruchu pociągów za pośrednictwem chmury obliczeniowej i Internetu Rzeczy (IoT), który rozwijamy w Norwegii. Takie projekty to przyszłość i mamy nadzieję, że uda się je wdrożyć także na polskim rynku – dodaje Krzysztof Celiński.