Nowa Astra również jako kombi

Opel zaprezentuje na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie dwa nowe modele. Pierwszej prezentacji Astry V hatchback przed międzynarodową publicznością będzie towarzyszyła premiera Astry Sports Tourer.

Najmłodszy przedstawiciel klasy kompaktowej z nadwoziem kombi wyposażony jest w te same rozwiązania, co wersja pięciodrzwiowa. Astra Sports Tourer oparta jest na nowej, lekkiej architekturze pojazdu i waży nawet do 200 kg mniej od poprzedniczki. Astra kombi będzie również napędzana silnikami nowej generacji. Jednocześnie ograniczono zużycie paliwa, co ma stanowić przekonujący argument dla firm oraz kierowców przemierzających duże odległości.

Niebawem w Niemczech rozpocznie się przyjmowanie zamówień na Astrę Sports Tourer, która będzie oferowana z systemem Opel OnStar i nowymi systemami multimedialnymi IntelliLink, zapewniającymi ultranowoczesną i kompleksową łączność.

Nowa Astra Sports Tourer podobnie jak wersja pięciodrzwiowa ma być bardziej wydajna, lżejsza i bardziej dynamiczna. Osłona chłodnicy z nowo zaprojektowaną podwójną chromowaną listwą z logo Opla oraz reflektory zlewają się w graficzną całość. W odmianie Sports Tourer powtórzono dynamiczne linie pięciodrzwiowego hatchbacka. Delikatnie zakrzywiona i opadająca linia dachu optycznie wydłuża sylwetkę kombi. Efekt ten został dodatkowo podkreślony przedzielonym słupkiem C. Tył utrzymany w stylu sportowym. Wrażenie podkreślono mocno wysklepionymi tylnymi nadkolami i dzielonymi kloszami tylnych świateł.

Najnowsza generacji Astry kombi ma takie same wymiary zewnętrzne jak odchodzący model – długość 4 702 mm, szerokość 1 871 mm (po złożeniu bocznych lusterek) i wysokość 1 499 mm – a ma więcej miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku. Przestrzeń nad głową kierowcy powiększyła się o 26 mm, a osoby podróżujące z tyłu mają o 28 mm więcej miejsca na nogi. Do nowej Astry Sports Tourer można zapakować bagaż o objętości 1 630 l.

W nowej Sports Tourer Opel oferuje nowości, które mają ułatwiać codzienne użytkowanie. Po raz pierwszy zastosowano klapę bagażnika, którą można otworzyć bezdotykowo i bez pilota centralnego zamka. Wystarczy pod tylnym zderzakiem wykonać ruch stopą, aby klapa bagażnika sama się otworzyła. Powtórzenie tego ruchu spowoduje zamknięcie klapy. System wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Tylną klapę można również otworzyć w sposób tradycyjny, czyli przełącznikiem w kabinie po stronie kierowcy lub pilotem zdalnego sterowania.

Astra Sports Tourer jest wyposażona w tylną kanapę opcjonalnie składaną w proporcji 40/20/40. W bezpiecznym zamocowaniu przewożonego bagażu oraz utrzymaniu porządku w bagażniku pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, siatki dzielące przestrzeń i różne elementy mocujące.

Kompaktowa konstrukcja oraz lekki szkielet nadwozia pomogły odchudzić Astrę kombi nawet o 200 kg. Na takie rezultat wpłynęło m.in. zastosowanie wysoko- i ultrawysokowytrzymałej stali, zmodyfikowanej konstrukcji przedniej i tylnej osi oraz nowej technologii produkcji. Astra Sports Tourer w wersji podstawowej waży 1 263 kg (z kierowcą), a więc o 130 kg mniej niż porównywalna wersja odchodzącego modelu.
Nie bez znaczenia jest dobór jednostek napędowych rozwijających moc od 95 KM do 200 KM. Pod maską Astry kombi montowane będą tylko silniki nowej generacji o pojemności od 1.0 do 1.6 l.

Nowy silnik 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo, który zadebiutuje na targach IAA, będzie flagową jednostką Astry Sports Tourer. Komora spalania turbodoładowanego silnika o mocy 200 KM z bezpośrednim wtryskiem wytrzymuje ciśnienie do 130 barów, co pozwala wygenerować 300 Nm momentu obrotowego (z funkcją overboost). Wprowadzono liczne optymalizacje w układzie dolotowym i wydechowym, zaś pokrywę zaworów odseparowano od głowicy za pomocą specjalnych mocowań i systemu uszczelnień. W ten sposób inżynierowie mieli obniżyć poziom hałasu wynikający ze spalania pulsacyjnego przy bezpośrednim wtrysku paliwa – w porównaniu z poprzednią wersją silnika. Jednostka ma pracować ciszej i płynniej na wolnych obrotach, a „gang” ogólnie ma być przyjemny dla ucha.

Pod względem bezpieczeństwa, systemów multimedialnych i komfortu nowością są np. inteligentne matrycowe reflektory LED IntelliLux, umożliwiające stałą jazdę na światłach drogowych poza terenem zabudowanym bez oślepiania innych kierowców. System automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe tak, aby wiązka światła omijała pojazdy poprzedzające lub nadjeżdżające z przeciwka. Strefa wokół wykrytego źródła światła przestaje być oświetlana, natomiast reszta drogi jest oświetlona z niezmienioną intensywnością. System ma zwiększać aktywne bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz zwiększać komfort nocnej jazdy. Dalsze wsparcie kierowcy oferują systemy współpracujące z przednią kamerą Opel Eye najnowszej generacji. Są to m.in. bardziej precyzyjniejszy system rozpoznawania znaków drogowych oraz wskaźnik utrzymania pasa ruchu, który aktywnie koryguje kierunek jazdy w przypadku wykrycia zagrożenia. Alarm przedkolizyjny z systemem hamowania przedkolizyjnego może doprowadzić do całkowitego zatrzymania pojazdu, jeżeli jego prędkość początkowa nie przekracza 40 km/h.

Osobisty opiekun kierowcy, system Opel OnStar to swoisty „anioł stróż” czuwający nad kierowcą i pasażerami (np. odpalenie poduszki powietrznej powoduje reakcję pracowników Centrum, którzy sprawdzają sytuację i w razie potrzeby wzywają pomoc na miejsce zdarzenia). W ofercie pojawią się także dwa nowe systemy multimedialne IntelliLink. Najnowsza generacja tego systemu jest kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto. Nowe fotele klasy premium posiadają certyfikat AGR (Akcji na rzecz zdrowych pleców). Z tyłu, w opcji występuje ogrzewanie skrajnych siedzeń.

Na Astrę Sports Tourer przypada ok. 30% sprzedaży modelu Astra w Europie. Największymi rynkami są Niemcy, Wlk.Brytania i Włochy. Auto produkowane jest w brytyjskim Ellesmere Port.

wnp.pl