Polska ma potencjał technologiczny do budowy silników elektrycznych i baterii, ale brakuje środków finansowych, które pozwolą wdrożyć je do produkcji – ocenił dziekan wydziału elektrycznego Politechniki Warszawskiej prof. Lech M. Grzesiak
Otwierając dyskusję podczas III edycji „Kongresu pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania, prof. Lech M. Grzesiak zauważył, że w elektrycznych samochodach najważniejsze są silnik i baterie.
– Chcemy i możemy rozwijać silniki elektryczne, przekształtniki energii i magazyny energii. I to są obszary, w których rzeczywiście możemy zaistnieć. W polskich na uczelniach i ośrodkach badawczych jest wiele projektów i należałoby z tego skorzystać – mówił, zwracając się do zebranych na kongresie przedstawicieli biznesu. – Mamy rozwiązania, które pozwolą na budowanie silników elektrycznych bez wykorzystania pierwiastków ziem rzadkich, które występują tylko w kilku krajach – dodał.
Grzesiak podkreślił też, że „potencjał polskich inżynierów w zakresie eletromobilności jest na najwyższym światowym poziomie, o czym świadczy współpraca polskich naukowców z zachodnimi koncernami motoryzacyjnymi i technologicznymi”.
O znaczeniu elektromobilności – mówił zastępca prezydenta m st. Warszawy Robert Soczyński. – Elektromobilność i wszelkie działania proekologiczne, to rewolucyjna zmiana w podejściu do transportu, a my uczestniczymy w tych zmianach w zakresie transportu miejskiego. Już ponad 50 proc. pasażerów przewozimy pojazdami elektrycznymi, takimi jak metro, tramwaje i autobusy elektryczne, których flotę poszerzamy. Rozstrzygamy właśnie przetarg na 130 autobusów elektrycznych – powiedział. Dodał, że w Warszawie wyznaczono ponad tysiąc punków, które w których powstaną stacje ładowania, co oznacza, że wkrótce będzie w sumie 2 tys. takich punktów.
O elektromobilności w transporcie publicznym mówił także prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Jan Kuźmiński. – Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny od lat” – powiedział. „Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną – dodał.
Szef MZA poinformował, że Warszawa realizuje przetarg na 130 elektrycznych przegubowych autobusów (ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach). Zakup jest dofinansowany ze środków UE z programu Infrastruktura i Środowisko. Pierwsze z nich pojawić się mają na ulicach stolicy już na początku 2020 roku.
– To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów – podkreślił.
W kongresie udział wzięli przedstawiciele samorządów, reprezentanci świata nauki oraz eksperci z branży energetycznej i motoryzacyjnej oraz przedsiębiorcy.
Organizatorem Kongresu jest Miasto Stołeczne Warszawa, CZIiTT Politechniki Warszawskiej i Fundacja Nasza Energia. Kongres organizowany jest w ramach VI Warszawskich Dni Energii 2019. Źródło: PAP – Nauka w Polsce, Longina Grzegórska-Szpyt
Źródło: www.evertiq.pl