Specjaliści z TUV opublikowali wyniki najnowszego raportu niezawodności z rynku niemieckiego. Badanie TUV 2013 uwzględnia modele samochodów, które zostały pogrupowane w pięciu kategoriach wiekowych na podstawie ilości wykrytych podczas przeglądów usterek stanowiących poważne zagrożenie dla kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego.
Przebadane auta zostały sklasyfikowane w pięciu grupach wiekowych (2 do 3 lat; 4 do 5 lat; 6 do 7 lat; 8 do 9 lat; oraz 10 do 11 lat). Jak łatwo się domyśleć, im auto starsze, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia w nim usterki:
– auta dwu-/trzyletnie: średni wynik usterkowości wynosi 6,1 (rok wcześniej: 5,9)
– auta cztero-/pięcioletnie: średni wynik usterkowości wynosi 10,6 (10,3)
– auta sześcio-/siedmioletnie: średni wynik usterkowości wynosi 17,2 (17,5)
– auta ośmio-/dziewięcioletnie: średni wynik usterkowości wynosi 23,1 (22,2)
– auta dziesięcio-/jedenastoletnie: średni wynik usterkowości wynosi 27,4 (26,8)
Poniżej znajduje się lista najbardziej usterkowych modeli w każdej z pięciu kategorii wiekowych:
AUTA DWU-/TRZYLETNIE
1. Dacia Logan (13,3%); średni przebieg to 48 000 km,
2. Fiat Doblo (12,3%); średni przebieg to 50 000 km,
3. Daihatsu Sirion (12,0%); średni przebieg to 33 000 km,
AUTA CZTERO-/PIĘCIOLETNIE
1. Dacia Logan (25,8%); średni przebieg to 73 000 km,
2. Renault Kangoo (23,2%); średni przebieg to 72 000 km,
3. Renault Laguna (23,0%); średni przebieg to 90 000 km,
AUTA SZEŚCIO-/SIEDMIOLETNIE
1. Chrysler PT Cruiser (32,6%); średni przebieg to 87 000 km,
2. Fiat Stilo (31,6%); średni przebieg to 96 000 km,
3. Mercedes M-Klasa (30,0%); średni przebieg to 118 000 km,
AUTA OŚMIO-/DZIEWIĘCIOLETNIE
1. Chrysler PT Cruiser (36,8%); średni przebieg to 115 000 km,
2. Fiat Stilo (35,6%); średni przebieg to 109 000 km,
3. Renault Laguna (34,2%); średni przebieg to 123 000 km,
AUTA DZIESIĘCIO-/JEDENASTOLETNIE
1. Fiat Bravo/Brava (38,9%); średni przebieg to 125 000 km,
2. Ford Galaxy (38,8%); średni przebieg to 159 000 km,
3. Ford Ka (37,8%); średni przebieg to 56 000 km,
Najnowszy raport usterkowości TUV odzwierciedla wyniki wszystkich przeglądów generalnych przeprowadzonych przez ośrodki testowe TUV, zgodnie z Art. 29 niemieckiej Ustawy o dopuszczeniu osób i pojazdów do ruchu drogowego (StVZO). Ranking edycji 2013 oparty jest na ponad 8 mln przeglądów samochodów w okresie od lipca 2011 do czerwca 2012. Jak podkreślają autorzy opracowania, ogólny odsetek pojazdów, które z powodu poważnych usterek nie zaliczyły za pierwszym razem przeglądu w placówkach TUV, zwiększył się nieznacznie do 20% (rok wcześniej: 19,7%).
O tym, czy ranking TUV rzeczywiście jest przydatny można dyskutować, co doskonale pokazuje przykład Fiata Pandy. Według TUV, w przedziale wiekowym od 2 do 3 lat, samochód produkowany w Tychach zajmuje miejsce czwarte od końca (129 pozycja, ze średnim wynikiem usterkowości 11,7%). Tymczasem w rankingach ADAC, które powstają na podstawie zgłoszeń kierowanych przez właścicieli aut, które uległy awarii na trasie, model ten jest regularnie pozycjonowany w czołowej piątce w swoim segmencie, a w 2008 roku nawet został jego liderem. Jak widać różne metodologie badań mają w tym przypadku ogromne znaczenie.
Źródła, TUV
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś