Do 2018 roku rynek technologii samochodów o zwiększonym zasięgu będzie liczył ok. 330 tys. takich pojazdów. Będą one wyposażone w rozmaite rozwiązania, takie jak: silniki spalinowe spalania wewnętrznego, ogniwa paliwowe i mikroturbiny gazowe.
Prawdopodobnie to jednak silniki spalinowe będą najczęściej wykorzystywaną technologią zwiększania zasięgu, a ich szacowany udział w światowym rynku do 2018 roku wyniesie 77 proc. – stwierdzają autorzy raportu „Strategiczna analiza globalnego rynku technologii zwiększania zasięgu” z firmy konsultingowej Frost & Sullivan.
Nowe rozwiązania technologiczne są odpowiedzią na wyzwania, jakie wynikają z ograniczonego zasięgu pojazdów elektrycznych oraz długiego czasu ich ładowania. Te problemy spowodowały ograniczenie liczby nabywców samochodów elektrycznych.
Technologia zwiększania zasięgu (ang. range extender) pozwala przezwyciężyć te przeszkody i już jest w stanie wspomóc rozwój oraz zapewnić duże zyski na rynku pojazdów elektrycznych. Mimo tego, obecnie rynek technologii zwiększania zasięgu znajduje się w początkowej fazie rozwoju i dostępny jest dopiero jeden model pojazdu elektrycznego o zwiększonym zasięgu (ang. extended range EV, w skrócie: eREV). Jednakże do roku 2018 planowane jest wprowadzenie ponad 14 modeli takich samochodów, oceniają autorzy cytowanego raportu.
Pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu zużywa bardzo niewiele paliwa, ponieważ podstawową funkcją silnika spalinowego spalania wewnętrznego, ogniwa paliwowego czy mikroturbiny gazowej jest ładowanie akumulatora, nie zaś napędzanie pojazdu. Dzięki temu można uzyskać dodatkowy zasięg przy minimalnych kosztach.
„Zastosowanie technologii zwiększania zasięgu w pojazdach elektrycznych przyczyni się do ponad 50. procentowej redukcji emisji i znaczącej oszczędności paliwa” – dodają analitycy Frost & Sullivan. „Duży nacisk kładzie się na zmniejszenie rozmiarów silnika, co pomoże obniżyć koszty i doprowadzi do zapewnienia znacznie większych możliwości w zakresie złożoności kalibracji i optymalizacji, gdyż możliwe będzie zachowanie takiego samego poziomu detali i takich samych funkcji nawet w mniejszym pojeździe”.
Przewidują oni, że rynek technologii zwiększania zasięgu będzie się szybko rozwijał. Najważniejsi producenci (ang. Original Equipment Manufacturer, OEM) planują wprowadzenie nowych modeli w ciągu kolejnych trzech lat. Co więcej, do roku 2015 oczekiwane jest wprowadzenie do obrotu rynkowego pojazdów z ogniwami paliwowymi. Takie trendy będą miały pozytywny wpływ na przyjęcie przez rynek technologii zwiększania zasięgu.
AUTOR: WNP.PL (PS)